Raylı Ulaşımda Açılış Fırtınası
Ülkemizin dört bir yanında süren kentiçi raylı sistem yapımlarında, geçtiğimiz yıl Ekim ayında Bursa’da Heykel-Osmangazi Tramvay Hattı ve 29 Ekim’de Marmaray Projesi’nin 13.6 km uzunluğundaki Kazlıçeşme-Ayrılıkçeşme hattının hizmete açılmasıyla başlayan açılış fırtınası devam ediyor.
Yıl başından bu yana hareketlenen açılışlarda ilk adım Kayseri’den geldi. Kayseri’de 3 yıldır hizmet veren 17 km uzunluğundaki Doğu Garajı-OSB Tramvay Hattı’nın ardından 10 km’lik Beyazşehir-İldem Hattı geçtiğimiz günlerde yolcu taşımaya başladı. Kayseri’deki açılışın ardından Ankara’da da bir açılış gerçekleşti. 2001’den bu yana yapımı devam eden ve 2011’de Ulaştırma Bakanlığı’na devredilen 15.3 km uzunluğundaki Sincan-Batıkent Metro Hattı törenle hizmete açıldı. Böylece 3. Metro hattını açan Ankara’daki raylı sistem ağı uzunluğu toplam 38.5 km’ye ulaştı. Raylardaki açılışlar bununla da kalmadı ve Kayseri’de 3. Etap Hattı’nın açılışı gerçekleşti. Buna göre Sivas Caddesi ile Erciyes Üniversitesi arasında hizmet verecek yeni tramvay hattı 6.7 km uzunluğundadır. Ankara’da bir, Kayseri’de iki httın açılışından sonra İstanbul’da da bir metro hattı açıldı. 1998 yılında inşaatına başlanan ve Haliç Metro Köprüsü’nün Süleymaniye Camii’nin siluetini olumsuz etkilediği iddiasıyla yapılan tartışmalar yüzünden UNESCO’ya kadar giden proje nihayet tamamlanabildi. Böylece 2009 yılından hu yana Hacıosman-Taksim-Şişhane arasında hizmet veren M2 Metro Hattı’nın Şişhane’den Yenikapı’ya uzatılması işi tamamlanarak hizmete açıldı. Böylece Hacıosman’dan Yenikapı’ya kadar 25 km uzunluğundaki metro hattı Marmaray Projesi ile entegre edilmiş oldu.
Raylı ulaşımda gerçekleşen seri açılışlar 1-2 ay daha devam edecek. Mart ayında gerçekleşecek ilk açılış Ankara’da Kızılay-Çayyolu Hattı olacak.16.5 km uzunluğunda ve 11 istasyondan oluşan hattın açılmasıyla Ankara’daki raylı ulaşım ağı 55 km’ye ulaşacaktır. Ankara’da gerçekleşen bu açılışın ardından Mart-Nisan ayları içinde beklenen diğer açılışlar şöyledir:
• Eskişehir Tramvayı Emek-71 Evler Hattı
• Gaziantep Tramvayı 3. Etap İbrahimli hattı
• Bursaray D Etabı Arabayatağı-Kestel Hattı
• İzmir Metrosu Hatay-Üçkuyular Hattı
4 farklı hattın Mart ve Nisan aylarında hizmete açılmasından sonra yılın 2. yarısından itibaren yepyeni bir açılış fırtınası esecektir. Buna göre, yıl sonuna kadar açılışı beklenen hatlar şöyledir.
• İstanbul’da Aksaray-Yenikapı LRT Hattı
• Levent-Hisarüstü Metro Hattı
• Eskişehir Tramvayı 4. Etap Hattı
• İZBAN Cumaovası-Torbalı Hattı
• Pendik-Gebze Banliyö Hattı
• Eskişehir Tramvayı 5. Etap Hattı
2015 yılında açılması beklenen hatlar ise şöyledir:
• Üsküdar-Çekmeköy Metro Hattı-İstanbul
• Tandoğan-Keçiören Metro Hattı-Ankara
• Kartal-Kaynarca Metro Hattı-İstanbul
• Halkalı-Gebze Banliyö Hattı-İstanbul
• Adliye-Mevlana Tramvay Hattı-Konya
• Kayseray 4. Etap Tramvay Hattı
Raylı ulaşımda gerçekleşen açılışlarla birlikte yeni hatların yapımına da başlanmaktadır. İstanbul’da başlayan yeni metro hattı Mecidiyeköy-Mahmutbey Metro Hattı olup 2017’de tamamlanması hedeflenmektedir. İzmir’de ise Konak ve Karşıyaka tramvay hatlarının ihalesine çıkılmış olup, bu yıl içinde yapımına fiilen başlanacaktır. İzmir’de ayrıca Halkapınar-Otogar arasında İZBAN Hattı için 2014 bütçesinde ödenek ayrılmıştır. Ulaştırma Bakanlığı 2014 bütçesinde 2 metro hattı için ödenek ayırmış olup şunlardır:
• Bakırköy-Beylikdüzü Metro Hattı
• Bakırköy-Kirazlı Metro Hattı
İstanbul’da ayrıca Yenikapı-İncirli Metro Hattı da inşaat ihalesi yapılacak hatlardan biridir. Yapımı için adım atılacak diğer bir hat da Gaziantep’te 4. Etap tramvay hattıdır. İhale duyurusu yapılan ancak 30 Mart’taki yerel seçimlerden sonraya bırakılan hatta ilave olarak Gaziray Banliyö Projesi de hazırlanmaktadır. Başpınar-Mustafayavuz arasında yapılacak hat mevcut TCDD şebekesi geliştirilerek İZBAN modeli ile yapılacaktır. Gündemdeki projelerden biri Bursa’da olup mevcut tramvay şebekesinin Terminal ve Yalova Yolu’na bağlanması yönünde projeler geliştirilmektedir. Bir diğer proje Antalya’da olup Antray 1. Etap Hattı’nın baş istasyonu olan Meydan İstasyonu’ndan Havalimanı ve EXPO’ya doğru 13.5 km uzunluğundaki tramvay hattının yapımı için bakanlığa başvuruda bulunulmuştur. Bakanlığa başvurulan ve destek beklenen diğer hatlar ise şöyledir:
• Adana Metrosu 2. Etap
• Diyarbakır Hafif Raylı Sistem Projesi
• Mersin Hafif Raylı Sistem Projesi
Haberin Kaynağı : RailwayTurkey Demiryolu Tedarikçileri Dergisi
11.03.2014