Simülasyon ve Model Validasyonu için Yol Üstü Testlerden Alınan Ölçümlerin Karşılaştırması
Raylı taşıt için onay süreci günümüzde pahalı ve zaman alıcıdır. Mekanik sistem simülasyonu ile yapılan sanal test bu maliyetleri azaltmanın bir yoludur. Avrupa Birliği çerçeve projesi olan DynoTrain boyunca iş paketleri içindeki ana faaliyetlerden biri de simülasyonlar ve model validasyonu için proses ve kriterleri geliştirmek ve bu simülasyon sonuçlarını yol üstü testlerden alınan ölçümlerin karşılaştırılmasıdır. Yol üstü ölçümler Bombardier Bim 547
Giriş
Geçen iki yıl içinde Avrupa’da sınır ötesi yük ve yolcu taşımacılığını önemli bir oranda arttı. Avrupa Birliği bu gelişimin sınır ötesi raylı taşımayı karayolu taşımacılığına geçerli bir alternatif yapacağının farkında. Tarihsel olarak Avrupa’da her ülke demiryolu taşıtlarının çalışma karakteristiklerinin test ve kabul edilebilirliliği için değişik ulusal kurallar ile kendi demiryolu sistemlerini geliştirdi. Fakat günümüzde, çeşitli demiryolu sistemleri ile birlikte çalışabilir olmak sınır ötesi raylı taşıma için önemlidir.
Bim 547.5 Yolcu Vagonu Simülasyon Modeli
Bim 547.5 yolcu vagonu standart UIC-X vagon serisinin bir bölümüdür. Yolcu vagonunun simülasyonu SIMPACK ile BOMBARDIER tarafından teknik çizimler ve veri sayfaları kullanarak yapılmıştır. (Fig. 1) İlk model 1 vagon ve 2 boji serisinden oluşmaktadır. Boji, ilk modelde konveksiyonel tekerlekler, aks klavuzları, flexcoil yaylar ve çeşitli yönlerde amortisörler içermektedir. Araç maksimum hızı 200 km/h, tekerlek taban mesafesi 2.5 m, boji taban mesafesi 19 m ve tekerlek ölçüsü 0.95 m’dir.
Sonuçlar
Simülasyon ve ölçümlerin karşılaştırılması hakkında aşağıdaki sonuçlar yazılabilir:
• Ölçülen yol düzensizlikleri, ölçülen ray ve tekerlek profilleri ile birlikte yol üstü ölçümlerle karşılaştırlıan simülasyon sonuçlarının doğruluğunu artırmıştır.
• Eğer belirsiz araç parametreleri varsa sabit testler model iyileştirmeler için kullanılabilir. Ana gelişme yol üstü test ölçümleri ile karşılaştırmlar tarafından elde edilmiştir.
Boji rotasyon test sonuçları ile simülasyon verilerinin karşılaştırılması
Haberin Kaynağı : Railway Turkey
11.03.2015