Strateji Belgesiyle Farkındalık Yarattık
BEYSAD Yönetim Kurulu Başkanı Bahadır Balkır:
*Türkiye Beyaz Eşya Yan Sanayi Strateji Belgesi
19 Kasım’da Silence İstanbul Otel’de gerçekleştirilen BEYSAD - Beyaz Eşya Yan Sanayiciler Derneği Yönetim Kurulu toplantısına davetliydik. Gündem maddemiz Türkiye Beyaz Eşya Yan Sanayi Strateji Belgesi’nin detaylarını ve gelinen noktayı tüm okurlarımızla paylaşmaktı. BEYSAD, Strateji Belgesi’ni daha önce üyeleriyle ve ana sanayi ile paylaşmıştı. Strateji Belgesi’ni ilk defa kamuoyu ile paylaşırken SUBCONTURKEY’i tercih eden BEYSAD Yönetim Kurulu Başkanı Bahadır Balkır’a, yönetim kurulu üyelerine ve Kurumsal İletişim Müdürü Ayşegül Koç’a teşekkür ederiz. Beyaz eşya sektörü için büyük önem arz eden “Strateji Belgesi” hakkında bilgi aldığımız toplantıya, BEYSAD Yönetim Kurulu Başkanı Bahadır Balkır, Yönetim Kurulu Başkan Yardımcıları; Hasan Danişment ve Besim Tuncay Oktayer, Yönetim Kurulu Üyeleri; Atilla Eren, Uğur Özgüç, Hamdi Erem, Orhan Yeloğlu, Denetim Kurulu Başkanı Murat Fırat, Kurumsal İletişim Müdürü Ayşegül Koç ve Genç Beysadlılar’dan Berrak Çekin, Hasan Okyar Bayraktar, Sedat Can Ar, Sayat Çakır ile birlikte belgenin hazırlanmasında BEYSAD ile beraber çalışan Tria Danışmanlıktan Proje Müdürü Özra Gökçe katıldılar.
Strateji Belgesi Projesi hangi ihtiyaçların sonucunda oluştu, şu anda geldiğiniz aşamayı paylaşır mısınız?
Bahadır Balkır: BEYSAD olarak Strateji Belgesi çalışmasına başlamamızdaki sebepler iki ana başlık altında toplanabilir. Birincisi, her sektörde olduğu gibi 2023 yılı hedefleri içerisinde sektörümüzün nerede olması gerektiğini belirlemekti. Risklerin, tehditlerin ve fırsatların neler olduğunu tespit etmek amacı ile bir çalışma yapmamız gerektiğini düşünüyorduk ve bunun geniş katılımlı bir çalışma olmasını arzu ediyorduk. Çünkü biz yan sanayiler olarak ana sanayilerle aynı geminin içerisindeyiz. Birlikte ülkemizde beyaz eşya sektörünü temsil ediyoruz. Dolayısıyla yola çıkarken ana sanayilerin maddi manevi desteklerini yanımızda görmek istedik. Ana sanayilerin hepsi bu projemize pozitif yaklaşım gösterdiler, ana sanayilerimize de tekrardan teşekkür ederiz. Strateji Belgesinin ikinci ana başlığı da Türkiye’de beyaz eşya sektöründeki tüm paydaşların arasındaki diyalogun daha sağlam bir zemine oturtulmasıydı. Bir nevi diyalog platformu oluşturmak istedik. Bütün çalışmalarımızda ana sanayi, yan sanayi hep birlikte hareket ettik. Hem bizim üyelerimiz arasında hem üyelerimizle ana sanayi arasında ve hatta ana sanayilerin kendi aralarında çok ciddi diyalogların oluştuğuna inanıyoruz. Bir sektörde tüm oyuncular diyalog açısından ne kadar birbirleri ile açık olabilirlerse, ne kadar birbirleri ile fikir paylaşımında bulunabilirlerse bu sektörün geleceği açısından pozitif bir yatırım olarak değerlendirilebilir. Bugün geldiğimiz noktada bu iki amaç için de çok ciddi adımlar atmış durumdayız.
Strateji belgesini hazırlarken bir arama konferansı ile tüm bilgileri toparladık ve strateji belgemize en son sağlıklı bilgi akışını o arama konferansı neticesinde sağladık. Daha sonra önümüzdeki en büyük tehditlerden bir tanesi Strateji Belgesinin statik olarak kalması, dinamik bir yapıya geçememesi ve dolayısıyla zaman içerisinde unutulması idi. Strateji belgesinin; yaşayan ve süreç içerisinde günün şartlarına göre kendini yenileyen bir belge olabilmesi içinde komiteler oluşturduk. Bu komiteler, strateji belgesinde belirlenen 5 ana hedefin her birini derinlemesine incelemeleri ve dönemsel olarak da bunu yönetim kurulu ve ana sanayilere de rapor etmeleri amacı ile kuruldu. Bir senenin sonunda da bütün bu çıktılar tekrar bir arama konferansı vasıtasıyla Strateji belgesinin bir eki şeklinde tekrardan yayınlansın, bu bir gelenek haline getirilsin ve sürdürebilir bir şekilde devam etsin istiyoruz. Şu anda birinci senenin sonuna gelmiş durumdayız. Bu çalışmalar tamamlandı. Aralık ayında arama konferansını yapacağız ve strateji belgesinin ilk eki ortaya çıkmış olacak. Bu çalışmaları yapmak için de BEYSAD üyelerinin ikinci nesil temsilcilerinden oluşan Genç Beysadlılar oluşumunu ortaya çıkardık. Genç Beysadlılar, sektörün gelecekteki temsilcileri olacakları için biz strateji belgesinin devamını ve takibini kendilerinin yapmalarını arzu ettik. Onlar da bu konuda çok ciddi bir çalışma içerisindeler.
Strateji Belgesinin en önemli amaçlarından bir tanesi de yan sanayilerde farkındalığı yaratmak. Gerçekten bu sektör Türkiye için ne kadar önemli, Avrupa ve dünyada yerimiz neresi, ileride ana ve yan sanayinin atacağı adımlarla sektör nereye gelecek, dolayısıyla firmalardaki temsilcilerin bu sektörde kaldığı takdirde nasıl bir piyasa imkanına sahip olacağı konusunda farkındalığı yaratmak istedik. Çünkü insan inandığı bir sektöre daha fazla yatırım yapar. Yan sanayi ne kadar gelişirse ana sanayi o kadar kuvvetli bir satın alma imkanına sahip olur. Bunlar hepsi birbirini tetikleyen unsurlar. Bizler yan sanayiler ve ana sanayiler olarak sektörde farkındalığı yarattığımız sürece, sektörün büyümesine de pozitif katkıda bulunuyoruz.
Genç Beysadlı Sayısı 16’ya Çıktı
Genç Beysadlılar oluşumundan bu yana bir yıla yakın bir zaman geçti. Şu an kaç kişiye ulaştılar?
Ayşegül Koç: Strateji belgesi çalışmalarında ortaya çıkan Genç Beysadlı oluşumunda sayı 16’ya çıktı. 16 Genç Beysadlının oluşturduğu grup sektör için hızla çalışmalarına devam ediyor. Genç Beysadlılar şu isimler oluşuyor.
GENÇ BEYSADLILAR LİSTESİ
1- DİNÇER ADIGÜZEL
ARMA KALIP VE YDK. PAR. SAN. LTD. ŞTİ.
2- SEDAT CAN AR
ATM BEYAZ EŞYA PARÇ.SAN. TİC. LTD. ŞTİ.
3- TOLGA BAŞOĞLU
BAŞOĞLU KAB.VE PRO. SAN. VE TİC. A.Ş.
4- GÖKHAN YÜCE
ERMAK ELEKTRİK MAK. SAN. VE TİC. A.Ş.
5- SAYAT ÇAKIR
GENÇLER KABLO SAN. VE TİC. LTD. ŞTİ.
6- EMRE GÖKTUĞ
GÖKERPLAST
7- BERRAK ÇEKİN
HİDROTAM HİD. PNO. MAK. SAN. LTD. ŞTİ.
8- MERVE KALEAĞASI
ICM ENERJİ
9- TUFAN DENİZ
MURAT CİVATA BAĞ. ELM. SAN. TİC. A.Ş.
10- YİĞİT DENİZ
MURAT CİVATA BAĞ. ELM. SAN. TİC. A.Ş.
11- AYDIN ARGUN
PROMET METAL SAN. ve TİC. A.Ş.
12- HASAN OKYAR BAYRAKTAR
SİPİL İNŞ. MÜH. PLASTİK SAN. TİC. A.Ş.
13- MURAT ÖNEY
TECHNOCAST OTO. SAN. VE TİC. LTD. ŞTİ.
14- CAN YALMAÇ
TELAS LASTİK SAN. VE TİC. A.Ş.
15- UĞUR ATILGAN
UĞUR BETON
16- TUNÇ YELOĞLU
VALFSAN DIŞ TİC. KOLL. ŞTİ.
Komiteler ve Genç Beysadlılar hakkında bilgi verir misiniz?
Bahadır Balkır: Strateji Belgemiz için 5 tane ana komite oluşturduk. Bu komitelerin başkanları da yönetim kurulundan arkadaşlarımız. Her bir komite de en az bir tane Genç Beysadlı arkadaşımız da yer aldı.
Genç Beysadlılar projesi de sektörün geleceğine yönelik bir yatırım ve aslında ana sanayiler için de çok önemli bir proje. Genç Beysadlılar oluşumu Strateji Belgesi çalışmaları kapsamında ortaya çıktı ve gelişti. Bu çalışmanın bir ürünü ve ayrılmaz bir parçası haline geldi.
HEDEF ÇALIŞMA GRUPLARI
Hedef 1. Küresel Yan Sanayi Komitesi
YETKİLİ FİRMA - KURUM ADI
HASAN DANİŞMENT BEYSAD
HAMDİ EREM ERTA ELEKTROMEKANİK
UĞUR ÖZGÜÇ REM ELEKTRONİK
SEDAT CAN AR - GB ATM BEYAZ EŞYA
AYDIN ERSOY BORÇELİK
EMRE GÖKTUĞ - GB GÖKERMAK - GÖKERPLAST
TUFAN DENİZ - GB MURAT CİVATA
ALP KARAHASANOĞLU ARÇELİK
Hedef 2- İletişim ve İşbirliklerini Geliştirme Komitesi
YETKİLİ FİRMA - KURUM ADI
ORHAN YELOĞLU VALFSAN
HASAN BASRİ AKSU KONVEYÖR
MURAT FIRAT AN-EL ANAHTAR
SAYAT ÇAKIR - GB GENÇLER KABLO
LEVENT KÜÇÜKŞENER TELFORM
GÖKHAN YÜCE - GB ERMAK ELEKTRİK
UMUT UYSAL CANDY HOOVER
TURGAY DAĞ INDESIT
Hedef 3. Ar-Ge Kapasitesini Geliştirme ve İnovasyon Komitesi
YETKİLİ FİRMA - KURUM ADI
BURAK ÖZAYDEMİR ENDEL
SEFA BÖYET AKPLAS
CAN YALMAÇ - GB TELAS LASTİK
ASENA KÖK 3M
HATİCE MOLLAOĞLU ASSAN ALÜMİNYUM
BERRAK ÇEKİN - GB HİDROTAM
TUNÇ ULUSOY PROFLEKS
FİKRİ ÖZDEMİR ARÇELİK
ULAŞ ÖZEN B / S / H
Hedef 4. İhtiyaç Duyulan Nitelikli İnsan Kaynağı Komitesi
YETKİLİ FİRMA - KURUM ADI
SEMAVİ YORGANCILAR CAM MERKEZİ
TUNÇ YELOĞLU - GB VALFSAN
KORAY DEMİR CONTA ELASTİK
DİNÇER ADIGÜZEL - GB ARMA KALIP
TOLGA BAŞOĞLU - GB BAŞOĞLU KABLO
HASAN OKYAR BAYRAKTAR - GB SİPİL
YASEMİN KAYA ARÇELİK
ULAŞ ÖZEN B / S / H
Hedef 5. Küresel Rekabet Gücünün Artırılması Komitesi
YETKİLİ FİRMA - KURUM ADI
BESİM OKTAYER ATM BEYAZ EŞYA
ATİLLA EREN DEKA ELEKTROTEKNİK
FATİH KÖYMEN PAS SOUTH
MURAT ÖNEY - GB TECHNOCAST
GÖKHAN TURHAN TURAŞ GAZ
İSMAİL ÖZDOĞAN GEDİZ AMBALAJ
HANDE CELAYİR İMMİB
MURAT TUNCEL İMMİB
TURGAY DAĞ INDESIT
BEYSAD Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Besim Tuncay Oktayer:
Türkiye’ye Yabancı Olan Pazarları Tarıyoruz
Besim Tuncay Oktayer:Bizim grubumuz uluslararası rekabetin geliştirilmesi komitesidir. Bu konuda İMMİB ile işbirliği içerisindeyiz ve çeşitli çalışmalar yapıyoruz. Sürdürebilir olarak takibini sağlıyoruz. Bu çalışmalar sonrasında yerli kullanım oranını artırabilmemizdeki başarımızı ölçmüş olacağız. Ayrıca küresel rekabetin geliştirilmesi konusunda şu anda Türkiye’ye yabancı olan pazarları tarıyoruz. Örneğin şu anda Amerika kıtasında çalışmalar yapıyoruz, oraya gruplar götürüyoruz. İhracatın artıp artmadığını gözlemlemiş olacağız. Bunların da sürekli takibini yapacağız.
Hasan Okyar Bayraktar: Benim içerisinde bulunduğum komite sektör için gerekli olan beyaz ve mavi yaka insan kaynağının sürdürebilir bir şekilde devam ettirilmesi üzerine çalışmalar yapıyor. Bununla ilgili çalışmalarımızı hem ana sanayi hem de yan sanayilerimizle iletişim içinde olarak sürdürüyoruz. Sürdürülebilir bir insan kaynağı olması için çalışmalar yapıyoruz.
Sektörün ihtiyacı olduğu kalifikasyonlara sahip iş gücünün önümüzdeki seneler için yetiştirilmesi, ana ve yan sanayinin nasıl bir iş gücüne ihtiyacı olduğunu ortaya çıkarmaya ve daha sonra üniversiteler, meslek yüksek okulları, teknik liseler ile görüşüp müfredatın sektörün ihtiyacı olan insan kaynağını sağlayacak müfredat olup olmadığı ile ilgili geliştirici çalışmalar yapıyoruz.
2023 Hedefimize Ulaşabilmemiz İçin Ar-Ge ve İnovasyon Kültürünün Oluşması Gerekiyor
Atilla Eren: Ben de Besim Bey ile aynı komitedeyim. Yan sanayilerde uluslararası rekabetin geliştirilmesi komitesi. Özellikle şirketlerin kalıcı olması kurumsallaşma, rekabetçi gücünün geliştirilmesi. Rekabetçi gücünün geliştirilmesinde en önemli konulardan biri olan ihracatçı olarak dış pazarlara açılması ve bu anlamda güçlenmeleri için çalışmalar yapıyoruz. Özellikle Genç Beysadlılara Strateji Belgesine verdikleri desteklerden dolayı teşekkür ediyoruz. Fakat bu belgenin kalıcı gelişmeleri sağlarken sanayici arkadaşlarımızın katılımlarının önemli olduğunu gördük ve özellikle KOBİ’lerden oluşan BEYSAD’taki sanayici arkadaşlarımızın katkılarının artmasını istiyoruz. Katma değeri yüksek inovatif ürünlerin üretilmesi de diğer bir amacımız. 2023 yılındaki 15 milyar dolar ihracat hedefimize Ar-Ge ve inovatif ürünlerle ulaşabileceğimiz artık aşikar. Birçok komitemizin de geldiği nokta inovatif ürünlerin hayata geçirilmesi konusudur. Ar-Ge ve inovasyon kültürünün oluşması gerekiyor ve herkes bunun farkında olmaya başladı. Bizim yapımızda çoğunluk KOBİ’ler ve KOBİ’lerdeki içine kapanıklık kültürünü aşmak için etkinlikler yapıyoruz. Bunu aştığımızı yavaş yavaş görüyoruz.
Sedat Can Ar: Ben de küresel yan sanayi komitesinde görev yapıyorum. Bizim komitemizin amacı yan sanayinin küresel anlamda daha güçlü konuma gelmesidir. Bu amaçla çeşitli çalışmalar gerçekleştirdik. Yan sanayinin eğitimi, yan sanayiyi ön plana çıkarmakla ilgili çeşitli etkinlikler ve çalışmalarımız devam ediyor.
Orhan Yeloğlu: İletişim ve işbirliklerini geliştirme komitesi olarak ana sanayi ile yan sanayiler arasındaki diyaloglarının artırılabilmesi konusunda çalışmalar yapıyoruz. Ayrıca üyelerimizin ulaşılmasında güçlük çektikleri pazarlarda aktivelerini daha rahat yapmaları konusunda ne tür aktiviteler yapılabilir, potansiyel müşterilerle üyelerimiz nasıl bir araya gelebilir, üniversitelerle nasıl işbirlikleri yapılabilir konusunda çalışmalar yapıyoruz.
Berrak Çekin: Ben Genç Beysadlı olarak Ar-Ge kapasitesini geliştirme ve inovasyon komitesi’nde görev yapıyorum. Komite çalışmalarımız kapsamında 3M İnovasyon Merkezi’ne, Arçelik Ar-Ge Merkezi’ne birer ziyaret gerçekleştirdik. Ar-Ge Sertifikasyon Programına ilişkin 6 günlük bir eğitim organize ettik. Üyelerimizin Ar-Ge kapasitesini ve çalışmalarını ölçmek için bir anket çalışması yaptık. Bir sonraki projemiz BSH Ar-Ge Merkezi’ni ziyaret etmek ve İMMİB TET Ar-Ge Proje Pazarı organizasyonuna destek vermek olacaktır.
BEYSAD Kurumsal İletişim Müdürü Ayşegül Koç:
Genç Beysadlılar, Sektörel Buluşmalara Sunumlarıyla Zenginlik Katacaklar
Ayşegül Koç: Komiteler Ocak ayından beri çalışmalar yapıyorlar; bu komitelerde yönetim kurulu üyelerimiz, Genç Beysadlı üyelerimiz, ana sanayi temsilcilerimiz ve bu çalışmalarda yer almak isteyen üyelerimize ek olarak moderatör olarak Özra Hanım ve ben bulunuyoruz. Yapılan komite toplantıları 2 saat sürüyor ve bu süre içerisinde her komite, kendi eylem planlarını tek tek ele alarak o konularda ilerleme kaydetmeye çalışıyor. Eylemlerle ilgili daha bilgili olabileceğini düşündüğümüz konunun uzmanları bazen görüşleri ile, bazen sunuşları ile, tecrübeleri ile bizlere yol gösteriyorlar ve komitelerimizin çalışmaları şekilleniyor. Bu çalışmalarda üyelerimize faydalı olabileceğini düşündüğümüz etkinlikleri de vakit kaybetmeksizin hemen hayata geçiriyoruz. 3M İnovasyon Merkezi Ziyareti, Arçelik Ar-Ge Merkezi ziyareti, tedarikçilerimizi geliştirmeye yönelik eğitim programları vs. gibi konular bu komitelerimizin çalışmaları sonucu ortaya konmuştur. 3 ayda bir yapmış olduğumuz ve tüm komite üyelerimizin yer aldığı ortalama 40 kişilik “İzleme ve Yönlendirme Komite Toplantılarımızda” da her komite kendi çalışmaları hakkında tüm komite üyelerini bilgilendirip, ortak konuları ele alma, tartışılabilecek konuları netleştirme anlamında önemli yollar kat etmişlerdir. Bu komiteler ile bir alt yapı kurmaya çalıştık. Şimdi o yapı kuruldu, önümüzü daha iyi görebiliyoruz ve bundan sonra daha hızlı aktivasyon alabileceğimizi düşünüyoruz.
Yeni projemiz olan “Sektörel Buluşmalar”da ana sanayi yetkililerimizin sektörümüze ve gelişen trendlere ilişkin görüşlerini alabileceğimizi düşünüyoruz. Belli periyotlarda genel kurulumuza benzer geniş katılımlı yapacağımız bu toplantılar ile de üyelerimizle daha sık ve verimli toplantılarda bir araya gelmeyi ve fikir geliştirmeyi umuyoruz. Ocak ayında ilki yapılması planlanan bu toplantılarda Genç Beysadlıların da bir yıldır yapılmakta olan çalışmalarını üyelerimiz ile paylaşmalarını sağlayacağız. Sektörel Buluşmalar toplantısının ilk bölümünü SB çalışmaları sunumları oluştururken, ikinci bölümü de asıl bu projenin başlangıç amacı olan ana sanayilerden üst düzey bir yetkilinin konuşması ile şekillenecek.
Türkiye’nin Cari Açığına Pozitif Katkıda Bulunmak Bizim En Önemli Görevlerimizdendir
Strateji Belgesinde yerlileştirmeyi artırma hedefiniz var. Bunu nasıl gerçekleştirmeyi hedefliyorsunuz?
Bahadır Balkır: Türkiye’nin cari açığına pozitif katkıda bulunmak bizim en önemli görevlerimizden bir tanesi. Sektöre yönelik büyük yatırımların yapılması için de en büyük ihtiyaç, yine sektör içi diyalog. Sektörde birkaç tane yan sanayinin belki bir araya gelerek hareket etmesini gerektirecek büyük çaplı yatırım olabilir. Büyük çaplı yatırım da müşterileri ana sanayiler olacağı için onlarla da bir masa etrafında konuşularak yapılacak bir yatırım olabilir. Bunu da sağlayacak tek şey diyalog. Zaten bizim de ana hedeflerimizin birinin bu diyalogu geliştirmek olduğunu baştan da belirtmiştim.
Özra Gökçe: Yerlileştirme hedeflerden bir tanesi. İthalat oranlarının düşürülmesi aslında bu şekilde tarif ediliyor. Bu konuda ilgili çalışan komitemiz, katma değeri yüksek olup da, çok yüksek oranda ithal edilen malzemelerin dökümünü yapıyor. Bu malzemelerin dökümü yapıldıktan sonra önce kendi üyelerinden başlayarak neden ithal edildiğini öğrenecekler. Eğer Türkiye’de imal edilebilme şansı varsa veya hali hazırda imal ediliyorsa neden yerli malı tercih edilmiyor sorusuna cevap verdikten sonra bu konuda yatırım yapılması için bir çalışmaya öncülük yapmayı hedefliyoruz.
Üniversitelerle iş birliktelikleriniz hakkında bilgi verir misiniz?
Ayşegül Koç: 23 üniversite ile görüşmeye başladık. Bize destek olmaları, nasıl destek olabilecekleri konusunda üniversitelere danıştık. Önce Koç Üniversitesi ve sonra Dokuz Eylül Üniversitesinden dönüşler oldu, görüşme taleplerini ilettiler. Genç Beysadlılarımız da bu görüşmeleri yapmayı üstlendi, hızla görüşmelere başlayacaklar.
Strateji Belgesinin hedefleri nelerdir?
Özra Gökçe: İlk önceliğimizde sektöre bir yol haritası çizmek gerekti. 2023 hedefleri içerisinde beyaz eşya yan sanayisinin nerede olduğu, ne kadar ihracat potansiyeli bulunduğu ve bu potansiyeli artırmak için neler yapılabileceğinin tartışıldığı bir belge oluşturuldu. Sektördeki uzmanlarla birebir görüşmeler yaptık, anketler düzenledik. Arama konferansında bu bilgileri süzerek, filtreledik ve sektörün yerini ve 10 yıl içerisinde gelebileceği konumu belirledik. Önceliği, farkındalığı sağladık. Strateji Belgesinin 5 ana hedefi;
Türkiye Beyaz Eşya Yan Sanayi Strateji Belgesinin 5 Ana Hedefi
1- Türkiye’nin, dünyanın önde gelen beyaz eşya yan sanayi küresel tasarım ve üretim merkezi olmasını sağlamak,
2- Farklı platformlarla işbirliklerini geliştirmek,
3- Global düzeyde rekabet edebilmek, Ar-Ge, yenilikçi Ür-Ge ve İnovasyon yapmak, Ar-Ge kapasitesini artırmak, sektörün Ar-Ge, inovasyon ve markalaşma becerisini geliştirmek,
4- Sürdürülebilir, yetkinlik kazanmış, yüksek performansa sahip, teknoloji odaklı, öğrenmeye ve değişime açık her düzeyde insan kaynağı sağlamak,
5- Sektör rekabetçiliğinin artırılması için firmaların kurumsal yönetim kapasitelerinin geliştirilmesi, kümelenme geliştirme mekanizmalarının kullanılması.
BEYSAD Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Hasan Danişment:
Avrupa’da Beyaz Eşya Üretiminde Bir Numarayız
Vizyonunuz dünyada lider yan sanayi yaratmak. Lider yan sanayici nasıl oluşacak?
Bahadır Balkır: Türkiye’nin bugün Avrupa’daki en büyük beyaz eşya üreticisi ülke konumunda olduğu bir gerçek ve bunu altını çizerek her yerde yüksek sesle söylemek gerekiyor. Çünkü bu övünülecek bir durum. Böyle bir ülkede kuvvetli bir yan sanayi olması, bizim de böyle bir yan sanayiyi temsil ediyor olmamız, BEYSAD’ın sorumluğunu artırıyor. Böyle güçlü bir sektörü temsil ediyor ve dünyada da sıralama olarak, daha da yukarılara çıkarmayı hedefliyorsak, bu hedefe giden yolda hem iddialı, hem de gerçekçi olmamız, söylemlerimizin içini doldurmamız şart. Bunun için de strateji belgesindeki hedeflere ulaşmamız gerekiyor.
Sayat Çakır: Bizim de komiteler ilk kurulduğunda konuştuğumuz konu, BEYSAD’ın 154 üyesi olduğu ve hepsinin farklı seviyelerde, farklı bakış açısına sahip firmalar olduğuydu. İşleyiş içerisine soktuğumuz projelere, üst seviyedeki yan sanayiler ile değil, belli bir seviyeye ulaşması gereken, değer katabileceğimizi düşündüğümüz gelişmeye müsait yan sanayiler ile başlamayı uygun gördük. Bu, farkındalıkla başlar ve daha sonra danışmanlıkla devam eder. Katılımın artması ve yaşanmış örneklerle birlikte mantalite değişecek ve yan sanayicilerimizin gelişimi sürekli olacaktır.
Hasan Danişment: Biz şu an Avrupa’da beyaz eşya üretiminde bir numarayız. Bunu 20 milyon adet civarında olarak düşünürsek bu sadece Türkiye’de üretilen rakamdır. Yan sanayicilerimiz bu üretilen 20 milyon ürüne yan sanayi malzemesi verdikleri gibi Avrupa’ya da direkt ürün satıyorlar. Avrupa’nın şu an mevcut kapasitesine de ürün veriyorlar. O zaman bizim lider yan sanayiler yaratmamız bence gerçekleşmiş fakat biz bunu daha da geliştirmeye çalışıyoruz. Kendi ürünlerini inovatif ürünler olarak geliştirmeleri gerektiğini ele alıyoruz. Dünyadaki veya Avrupa’daki beyaz eşya ana sanayinin kalitesi ürüne katkı veren yan sanayilerin en zayıf olanının kalitesi kadardır. Yani bir ana sanayinin 10 tane yan sanayisi vardır hepsi liderdir bir tanesi çok zayıftır ama o ürünün geneldeki kalitesi o zayıf noktası kadardır. Bugün Avrupa’ya yan sanayilerimiz ürün veriyor ve Türkiye’de 20 milyon adet ihracat üretimi gerçekleşiyorsa, yan sanayimiz liderlik vasfına ulaşmış demektir. Strateji belgesi ile bunu daha da geliştirerek ve inovatif ürünler yaparak dünyada liderliğe çıkmayı hedefliyoruz.
2014 yılında Ana Sanayinin Büyüme Oranlarının da Üzerine Çıkabiliriz
2013‘de sektördeki büyüme ne kadar oldu? 2014 yılı öngörüleriniz nedir?
Besim Oktayer: Bizim sektörümüz genelde %8-12-15 gibi büyümeler gerçekleştirmiş. Fakat 2013 yılındaki büyümemiz %4 oranında olacak, bu %4‘lük büyüme Türkiye genelinin büyümesinin üzerinde olmasına rağmen, beyaz eşya sektörü bazında çok düşük bir oran olacak. Biz hep Türkiye’nin önünde büyümüş bir sektörüz, 2013’ü de yine Türkiye’nin önünde fakat geçtiğimiz senelere oranla düşük büyüyerek geçirdik.
Bunun ana sebepleri Avrupa’da talep de bir daralma var. Bizim ana pazarımızın Avrupa olduğunu vurgularsak haliyle açıklaması kendiliğinden ortaya çıkıyor. Ortadoğu pazarlarında da bir daralma var. Ana sanayiler de yeni 2014 bütçe çalışmaları yapılıyor. 2014 için ana sanayilerin bütçelerinden sonra, ana sanayilere paralel olarak bir rakam ortaya çıkacaktır. Yan sanayideki büyüme ana sanayilerin önüne geçebilir. Yan sanayiler her gün yeni pazarlara girmekte, yan sanayi kendi pazarını yeni yeni keşfediyor. Bu bakımdan biz, 2014 yılında ana sanayinin büyüme oranlarının da üzerine çıkabiliriz.
Bahadır Balkır: Ana sanayiler de ana pazarları Avrupa olmasına rağmen alternatif ihracat pazarları bulmak konusunda çok aktifler. Burada da yine en büyük destekçilerden bir tanesi kuvvetli yerli yan sanayi. Biz ne kadar sağlam duruş gösterirsek ana sanayi de o kadar fazla ihraç pazarında kendine yer bulma imkanı yaratacaktır.
Haberin Kaynağı : SUBCONTURKEY YAN SANAYİ ve TEDARİKÇİ GAZETESİ
17.12.2013