Tek Elden Demiryolu Kablolaması
Kurt Robert Hippler
Pluscon Ürün PazarlamasıKonnektör Üreticileri Katma Değer Sunuyor
Giderek artan maliyet baskısı ile “pazara sürüm süresi” nedeniyle yükselen zaman baskısı, sadece klasik makine imalatında görülmüyor. Ray üzerinde giden araçların üreticileri de bu gelişmeden etkileniyor ve - aynı zamanda elektrik bağlantı tekniği ve kablolama da dahil olmak üzere – buna uygun çözümü bulmak zorundalar (Resim 1 Başlık resmi).
Uzun yıllardan bu yana, vagonlarda çeşitli renklerde konnektörler kullanılıyor. Özellikle de ağır tip endüstriyel konnektörler ile M12 modeline ait yuvarlak konnektörler tercih edilerek kullanılıyor. Uygulamalar çok yönlü yapılıyor ve veri transferi ile sensör/aktüatör kablolaması için hem yapılandırılabilir M12 konnektörler hem de enjeksiyonlu kablolar kullanılıyor. Böylece Profinet gibi ağ sistemleri ve CANopen veya MVB (Multifunction Vehicle Bus) gibi fieldbuslardaki sistem kabloları, sensörlerin ve aktüatörlerin bağlantısında kullanılan kablolar gibi uygulama alanlarına dahil oluyor.
Ağır tip endüstriyel konnektörler ve bunlara uygun olan kontak setleri, trenin içinde ve üzerinde çeşitli uygulamalar için kullanılıyor. Hem güç hem veri transferi, trenin içinde ve üzerinde ağır endüstriyel gövdelerde yapılıyor. Burada, trenin içinde çoğunlukla sadece kontak setleri montaj çerçevelerine yerleştiriliyor – ve böylece yerden tasarruf ediliyor.
Resim-Figure 1:
Demiryolu endustrisinde çok sayıda elektromekanik ve elektronik bileşen kullanımı zorunludur – az sayıda tedarikçi burada daha az maliyetle önem kazanıyor.
Enjeksiyonlu M12 iletkenleri maliyet tasarrufu sağlıyor
M12 yapı serisi yuvarlak konnektörler yüksek bir tasarruf potansiyeli sunuyor. Eski kurulumlarda çoğu zaman, birleştiriciler veya “uzatılmış bankolar”dan yararlanılarak klips bağlantılı serbest yapılandırılan konnektörlerle el işçilikleri yapılıyordu. Enjeksiyonlu M12 iletkenleri burada avantaj sağlıyor. Zira, karşılaştırıldığında düşük maliyetli enjeksiyonlu bir M12 konnektörde, konnektörlerin yapılandırılması ve ölçümü ile testten geçirilmesi gibi ek işçiliklere gerek kalmıyor.
Her vagonda çoğunlukla yüzlerce konnektör takıldığı için, sadece kurulum ele alındığında bile toplam tasarruf birkaç iş gününe varıyor. Demiryolu endüstrisinin iş ortağı olarak Phoenix Contact, tümüyle elektrik testinden geçen enjeksiyonlu M12 iletkenler sunuyor. El işçiliğinde standart uygulama olan zahmetli ve yoğun maliyet getiren hata arama, demiryolu araçlarında terk ediliyor. M12 Rail yapı serisi konnektörler (Resim 2) daha başka avantajlar da sunuyor. Tüm konnektörler, kurulum ve servis sırasında çok zaman kazandıran Speedcon hızlı kilitleme sistemi ile donatılmış durumda. Basit “Plug & turn” prensibi, kurulumcuyu konnektörlerdeki yoğun zaman gerektiren vidalama işinden kurtarıyor.
M12 konnektörleri için malzeme seçiminde, demiryolu branşında kullanılan yanma standartları göz önüne alınıyor. Kontak taşıyıcılar ile enjeksiyonlu kısmın malzemesi olan PA66 plastik malzeme, NF F 16-101/102 uyarınca elektrikli yapı elemanları için üreticiler tarafından sıkça talep edilen I=2/F=2 sınıflandırmasını karşılıyor. Bu sınıflandırma, demiryolu trafiği için elektromekanik yapı elemanlarının izolasyon malzemelerini Avrupa çapında kontrol eden ve Mart 2013’ten bu yana geçerli olan DIN EN 45545-2’nin bir bölümü. Böylece, M12 iletkenlerinin trende kullanımının önünde standartlar açısından hiçbir engel bulunmuyor.
Demiryolu için özel olarak, müşteriye özgü çözümler
Trenlerde çok sayıda çeşitli uzunluklarda enjeksiyonlu M12 iletkeninin gerekli olması nedeniyle konnektör üreticileri burada, demiryolu müşterisinin talepleri doğrultusunda müşteriye özgü ürünler sunuyor. Müşteriye kendi uygulamaları için bir katma değer sunma olanakları bununla da bitmiyor. Baskılı yazılar, demiryolunda kullanılan onduleli hortumlar veya konnektörlerin farklı renklerde enjekte edilmesi yoluyla müşteriye özgü tanımlamalar yapılabilmesi, M12 konnektörlerinin hızlı ve açık bir şekilde tanımlanması ve düzenlenmesi için sunulan olanaklardan sadece birkaç tanesidir.
Resim- Figure 2:
“M12 Rail” ürün serisinden enjeksiyonlu konnektörler, Speedcon hızlı bağlantı teknolojisi ile donatılmıştır ve böylece yüksek tasarruf potansiyeli sunarlar.
Katma değer konsepti daha da geliştirildiğinde, diğer konnektör tiplerinin de tarzı değiştirilebilmelidir. Bunların arasında, ağır endüstriyel konnektörler için kontak setleri yer alıyor. Böylece halen kullanılmakta olan modüler modüller HC-M-EMV-BU ile HC-M-EMV-ST (“Quintax”) ve ayrıca HC-M-08-GBIT-BUC ile HC-M-08-GBIT-STC (“Gigabit-Modul”), demiryolu endüstrisinde yaygın kullanım yoluyla uygulanabilirliğini gösterdi.
Phoenix Contact bu konnektör setlerini ilk defa sadece bileşen olarak değil, aksine komple hazır uygulama biçiminde sunuyor. Bu sayede elektronik mühendisi veya planlamacı trendeki kablolamayı tasarlarken, montaj için harici yapılandırmalara veya uzatılmış kablolara ihtiyaç duymadan, bir konnektör üreticisinin bir ürününe başvurabilir. Bu ürünler de, Phoenix Contact’ın diğer enjeksiyonlu M12 iletkenlerinde olduğu gibi, tamamiyle elektrik testinden geçmektedir. Kategori 5 veya daha üzeri seviyede veri transferiyle ilgili özellikler de test edilmekte ve müşteri tarafından istendiği takdirde, ürün düzleminde müstakil bir ölçüm tutanağında hazırlanabilmektedir.
Daha yüksek veri seviyeleri ve X kodlamalı M12 eğilimi
Demiryolu endüstrisinde de veri kablolaması konusunda eğilim, 10GBit-Ethernet yönünde gidiyor. Sağlamlığı ve ayrıca şok ve titreşim mukavemeti sayesinde burada, X kodlamalı M12 konnektörler çok uygun çözüm olarak görünüyor. Demiryolu üreticilerinin trendeki bilgi-eğlence sistem gereksinimlerinin artması, 10GBit-Ethernet eğilimini teşvik ediyor. Giderek daha fazla cihaz tedarikçisi, ürünlerini bir X kodlamalı M12 arabirimi ile donatmaya yöneliyor. Böylece demiryolunda yeni anahtarlar da, şimdiden X kodlamalı M12 için üretiliyor.
Bir yapı serisinin revizyonu sırasında çoğunlukla, komple kablolama altyapısı da uyarlanmak ve yenilenmek zorundadır. Burada da Phoenix Contact uygun çözümler sunuyor. Kategori 7’ye dahil 4 çiftli Ethernet iletkenleri temel oluşturarak X kodlamalı M12 konnektörler ve ayrıca modüler bir Gigabit modülü, güvenli bağlantıları vagon geçişinden anahtara kadar rahatça gerçekleştiriyor. Üstelik daha belirgin biçimde markalanmış haliyle, tren veya vagon düzlemindeki revizyonlar veya değiştirme çalışmaları hızla yapılıyor (Resim 3).
Resim-Figure 3:
Tek elden sunulan entegre bir çözümün katma değeri – örnek olarak M12 konnektör, “Gigabit” modülü, kablo ve markalama malzemesi.
Özet
Yüksek kaliteli elektrik bağlantı teknolojisinin arayışı içindeki “Rolling stock” üreticileri, trendeki kablolama ile ilgili olarak konnektör üreticilerinin gitgide daha sık özelleştirilmiş çözümler getirmesini bekliyor. Phoenix Contact, demiryolu endüstrisindeki müşterilerine burada uygun bir katma değer sunuyor. Çünkü zahmetli el kurulumları ve bunu takip eden hata aramalar, enjeksiyonlu M12 iletkenlerinin diğer konnektörlerle kombinasyonu sayesinde çoğu zaman tamamen ortadan kalktığı için, size zaman ve para tasarrufu sağlar.
Demiryolu endüstrisi için One-Stop-Shop – tedarikçi sayısını azaltın
Klasik makine imalatında olduğu gibi birkaç tane “preferred supplier” üzerine odaklanmak, demiryolu endüstrisi için de yüksek tasarruf potansiyeli getiriyor. Ve böylece ürünün kendi maliyetinin ötesinde, tedarikçi yönetiminden kaynaklanarak ortaya çıkan dolaylı maliyetler de azaltılabiliyor. Bir tedarikçinin tren üreticisine, sadece gerekli olan bir ürün grubundan daha fazlasını tedarik edebilmesi bir kolaylıktır. Phoenix Contact’ın kapsamlı ürün programı, anlatılan konnektörlerin yanı sıra demiryolunda kullanılan daha birçok ürünü sunar:
• Modüler klemensler
• Markalama malzemeleri
• Kurulumla ilgili malzemeler
• Yüksek gerilim koruma bileşenleri
• Güç kaynakları
• Röleler ve Interface teknolojisi
• Kablosuz teknolojisi
• Aletler
Bir tedarikçi demiryolu endüstrisinde uzman olmak istediğinde, ürün programı tek başına yeterli olmaz. IRIS Kalite Standardı (IRIS = International Railway Industry Standard, Resim 4) uyarınca alınmış bir sertifika buna dahildir. Böylece, özellikle üreticilerin ve tedarikçilerin Kalite Yönetimi Sistemi aydınlatılmış olur. UNIFE (Union des Industries Ferroviaires Européennes), IRIS Standardını ISO 9001 bazında kaleme almış ve demiryoluna özgü kriterler ile tamamlamıştır. Phoenix Contact, 2009’dan bu yana IRIS sertifikasına sahiptir.
Resim-Figure 4:
Ürünlerini, sistemlerini ve çözümlerini demiryolu endüstrisine tedarik eden üreticiler, IRIS sertifikasına ihtiyaç duyarlar.
Haberin Kaynağı : Railway Turkey
11.03.2015