TEKİŞ’den Yeni Bir Ürün Daha: KALIP TAŞIMA ARABASI
TEKİŞ Teknik Erozyon Kalıp San. ve Tic. A.Ş. Genel Müdür Yardımcısı Şamil ÖZOĞUL, yeni ürünleri olan Kalıp Taşıma Arabası’nı nasıl bir ihtiyaçtan doğarak tasarladıklarını,arabanın özellikleri ve avantajları hakkında bilgiler verdi.
TEKİŞ’in tarihçesi hakkında bilgi verir misiniz?
Şamil Özoğul: TEKİŞ, 1972 yılında babamız Makine Yüksek Mühendisi Kamil ÖZOĞUL tarafından kurulan 5 aile ferdinin (anne, baba ve 3 kardeş) ortak olduğu bir anonim şirket olarak faaliyet göstermektedir. Kollektif şirket olarak kurulduktan sonra anonim şirkete dönüşmesi 1984 yılında oldu. Kurulma ve faaliyet alanı beyaz eşyaya yönelik parça imalatıydı. Daha sonra kendi imalatımızla ilgili kalıpları da yapabilmek için 1975-1976 yıllarında geniş kapsamlı bir kalıphane yatırımı yaptık. Piyasada o zamanlar modern talaş kaldırma yöntemleri, NC tezgahlar, dalma ve tel erozyon tezgahları yoktu. Kendi kalıphanemiz için getirdiğimiz tezgahların duyulması ve büyük ilgi görmesiyle fason erozyon hizmeti de vermeye başladık. 1980’li yıllarda Demirkapı Topçular Sanayi Sitesi’nde bulunan atölyemizde 17 adet dalma erozyon tezgahı ve 3 adet tel erozyon tezgahı vardı ve devam eden seri üretim faaliyetimizin yanı sıra piyasaya yoğun olarak fason hizmet vermekteydik. 1984 yılında kollektif yapıdan anonim şirkete dönüşürken şirket unvanımızda bulunan kalıp kelimesinin yanına erozyon kelimesinin eklenme sebebi de bu idi.Henüz 80’li yıllar bitmeden erozyon, NC ve CNC işleme teknolojilerini ülkemize getirerek kurduğumuz modern kalıphane ile hem kendi firmamızın hem de başka firmaların kalıp ihtiyacını karşılamaktayız. Özellikle kuyumcu sektörüne erozyon ve CNC teknolojisini ilk getiren TEKİŞ’tir. Çok uzun yıllar Kapalıçarşı piyasasına kuyumcu kalıpları yaptık. O zamanlar kalıplar çok yüksek paralarla İtalya’dan geliyordu. İlk olarak kuyumculuk kalıpları sektörüne TEKİŞ olarak biz girdik. Daha sonra başka firmalar da kuyumcu kalıbı yapmaya başladılar. Teknoloji kolay ulaşılabilir hale gelince rekabet kızıştı ve kaliteden ziyade fiyatın ön plana çıkmasıyla bu sektörden kademeli olarak çıktık.
Firma unvanımızda halen erozyon olmasına rağmen fason erozyon hizmetimiz şuan kalmadı diyebiliriz. O hizmetin azalması bizi başka alanlara yönlendirdi. Uzun yıllardır komple progresif kalıp imalatı ve kalıp seti imalatı yapıyoruz. Montaja hazır kalıp seti imalatına 1993 yılında başladık ve bu konuda da çok yatırım yaptık. 1983 yılında Topçular’dan İMES’e taşındık. 2003 yılına kadar da İMES’te kaldık. Progresif kalıp ve kalıp seti imalatına yönelik yatırım yapmamızla beraber TAYSAD OSB’de bulunan fabrikamıza 2003 yılında taşındık. 2003 yılından beri şuan içerisinde bulunduğumuz TAYSAD OSB’deki tesislerimizde hizmet veriyoruz.Şu anki yerimizde 5000 metrekare imalat alanımız ve 1000 metrekare idari-sosyal binamız var. Bunun haricinde aynı arazi üzerinde 6000 metrekare daha kapalı alan genişleme imkanına sahibiz. 2003 yılından beri yatırımlarımız devam ediyor. Kullandığımız ileri teknoloji ekipman ve yazılımlar ile Türkiye’de kalıp ve kalıp seti imalatıyla ilgili faaliyet yürüten firmaların başında olduğumuzu düşünüyorum. Kalıp ve kalıp seti faaliyetimizin % 60’ını ihraç ediyoruz. Kalıpta % 70 otomotiv ve %20 beyaz eşya sektörleri, %10 diğer sektörler için imalat yapıyoruz.Ayrıca iş ortaklığımız olan Alman STRACK firmasının ve MASTIP firmasının Türkiye temsilciliğini de yapmaktayız.
Özellikle Ar-Ge faaliyetleriniz sonucu geliştirdiğiniz projeler var. Bu ürünleriniz hakkında da bilgi verir misiniz?
Şamil Özoğul: 2008 yılından itibaren özellikle TÜBİTAK mali destek programı kapsamında, kendi ihtiyaçlarımızdan yola çıkarak özel amaçlı makinaların tasarımını ve imalatını yapmaya başladık. Sonraki süreçte de piyasadan gelen talep üzerine makine imal edip satmaya başladık. CNC takım tezgahları konusunda Türkiye’de yanlış yatırımlar yapılıyor. Özellikle hacim kalıpçılığında dik CNC tezgahların değil kesinlikle yatay CNC tezgahların kullanılması gerekiyor. Ama yatırımın %90’dan fazlası dik tezgahlara yapılıyor. Bu Türkiye’de yapılan büyük bir yanlış ve eksiklik, çalışma verimliliği ve işletme maliyetleri açısından büyük kayıplara sebep oluyor. Bu tespitten yola çıkarak yatay CNC freze tezgahı geliştirdik. Projeyi geliştirdiğimiz son iki yıl içinde 3 adet yatay CNC tezgah yaptık ve bunları sattık. Sonraki projemizde kalıpçılık sektörünün yine önemli bir ihtiyacı olan CNC derin delik delme tezgahını geliştirdik ve satışını yaptık. Geçtiğimiz yıl, yatay CNC freze tezgahı ile CNC derin delik delme tezgahı özelliklerini tek tezgahta birleştiren çok fonksiyonlu CNC Derin Delik Delme - CNC Yatay Frezeleme - CNC Diş Açma Tezgahını geliştirdik ve satışına başladık.Üzerinde çalıştığımız yeni Ar-Ge projemiz ise Kalıp Taşıma ARABASI’dır.KALIP TAŞIMA ARABASI İlk Olarak Automechanika Fuarı’nda Sergilenecek
Yeni ürününüz Kalıp Taşıma Arabası hakkında bilgi verir misiniz?
Şamil Özoğul: Kalıp Taşıma Arabası da yine ihtiyaçtan çıkan bir projedir. Firmaların özellikle yüksek tonajlı kalıpları taşıması için büyük ebatlı ve yüksek tonajlı forkliftler gerekiyor. 5 tonun üzerine çıkıldığında forklift ebatları inanılmaz büyüyor. Hele ki 15-20 tonluk forklift dendiğinde kendi kapladığı alan haricinde manevra için bırakılan alanlarla beraber müthiş alan kayıpları ortaya çıkıyor. Bu forkliftler ile fabrika içerisinde raftan kalıp almak/vermek, taşımak ve prese yüklemek/boşaltmak için büyük manevra alanları bırakmanız gerekiyor. Bu tür forkliftlerin fabrika içerisinde kullanımı büyük kaza riski taşıyor ve özel eğitimli, ehliyetli personel gerektiriyor. 15-20 tonluk bir forkliftin ilk yatırım ve işletme-bakım maliyeti de oldukça yüksek. Bu tip büyük forkliftler genelde dizel yakıt kullanıyor ve kapalı alanlarda çalıştığında eksoz gazı, çalışanlara büyük zarar veriyor.Kalıp taşıma arabasının kapladığı alan forklifte göre çok daha az ve kendi ağırlığı da çok az. En büyük özelliği kendi ekseni etrafında dönebilmesi ve bulunduğu yerde hareket etmeden yön değiştirebilmesidir. Stabil konumdayken 4 tekerlek 90 derece dönüp hareket edebiliyor. Manevra yapması için ilerlemesine gerek yok. İstediğiniz açıda çapraz hareket etmesi de mümkün. Ön tekerleklerle arka tekerlekler birbirinden bağımsız olarak farklı açılarda dönebiliyor. Kalıp taşıma arabası ile istediğiniz her yöne manevra yapmadan hareket edebiliyorsunuz. Dönme yarıçapı 0 metredir. 15-20 tonluk bir forkliftin dönebilmesi için ise yaklaşık 12 metre çapında bir alana ihtiyaç duyuluyor. Hiçbir hidrolik sistemi yoktur ve bu bakımdan tamir bakım masrafı olmayan bir sistemdir. Sadece belli bir şarj ömründen sonra akülerin değişmesi ve tekerlek kaplamalarının yenilenmesi gerekiyor. Sistem %100 elektrik enerjisi ile çalışıyor, hiçbir zararlı çıktısı yok. Arabayı kullanmak için özel bir ehliyet gerekmiyor. Kullanıcının tercihine göre ya kablolu operatör paneli veya kablosuz uzaktan kumandalı operatör paneli ile rahatlıkla kullanılabiliyor.Ayrıca istenirse insansız olarak otomatik yörünge programı ile veya iz takip sistemi ile de yönlendirme yapılabiliyor. Kalıp taşıma aracının üst platformu hareketlidir. 300 mm yükselme-alçalma kabiliyetine sahiptir.Müşteri talebine göre ana platform üzerinde değişiklik gösterebilecek birçok özellikler var.
Yeni ürünümüzü Automechanika fuarında da sergilemeyi planlıyoruz.
Haberin Kaynağı : SUBCONTURKEY YAN SANAYİ ve TEDARİKÇİ GAZETESİ
30.12.2014