Toplu Ulaşımda Un, Yağ, Şeker Var Ama Helva Yok
İTÜ Raylı Sistemler Mühendisliği Anabilim Dalı Başkanı Prof. Dr. Mehmet Turan Söylemez, son yıllarda yapılan ulaşım alt ve üst yapı yatırımlarına rağmen İstanbul, Ankara, İzmir gibi metropollerde yaşanan trafik sıkıntısının temelinde toplu taşıma kültürünün toplumun geneline yayılamamasının en büyük etken olduğunu söyledi.
• Türkiye’nin son yıllarda yaptığı ulaştırma yatırımları genel bütçeden çok ciddi pay almasına rağmen başta İstanbul, Ankara ve İzmir gibi kentlerde trafik sorununun çözülememesi farklı yaklaşımları da beraberinde getiriyor
• Mevcut yatırımların ve geleceğe yönelik planlamaların oldukça umut verici olduğunu açıklayan Prof. Dr. Söylemez, en büyük sorunun ise toplu taşıma araçlarının kullanımına yönelik toplum bilinci eksikliği olduğunu söyledi
Prof. Dr. Söylemez, Türkiye’nin özellikle son 20 yıllık dönemde başta İstanbul olmak üzere ülke genelinde çok büyük ulaşım projelerini bir bir hayata geçirdiğini belirterek, yapılan yatırımlara rağmen kronikleşmiş bazı sorunların tamamen çözülmesinin çok zor olduğuna değindi.
Konuyla ilgili olarak özellikle Ulaştırma, Haberleşme ve Denizcilik Bakanlığı’nın önemli adımlar attığını hatırlatan Prof. Dr. Söylemez, “Bakanlığın yakın zaman önce İstanbul ve Ankara’daki metro yatırımlarını devralması bu iki şehirde ulaşım yatırımlarının hızlı tamamlanması anlamında güzel sonuçlar doğuracaktır” ifadesini kullandı.
“Ulaşım adına kısa zamanda önemli adımlar atıldı”
Prof. Dr. Söylemez, mevcut yapı değerlendirildiğinde özellikle hafif raylı sistem ve metro ağları için kısa zamanda önemli ilerlemeler kaydedildiğinin altını çizerek, şöyle devam etti:
“Türkiye’nin dört bir yanında ulaşım yatırımları tüm hızıyla devam ediyor. Bir yandan da hepimizin gözü kulağı İstanbul’da açılması planlanan 3 katlı dev tünel projesinde. İki karayolu ve bir metro yolunu kapsayan, boğazın altından da geçecek bu projenin kent trafiğine bir miktar nefes aldıracağı ve raylı toplu taşımanın payını artıracağı muhakkak. Sadece bu proje değil İstanbul, Ankara, İzmir ve Türkiye’nin çok farklı şehirlerinde toplu ulaşıma dair kilometre taşı niteliğinde projeler üretiliyor.”
“Sadece sürücülü arabaların oranı halen çok yüksek”
Türkiye’nin ulaşım yatırımlarına rağmen trafik sıkıntısının bir türlü istenilen düzeye indirilemediğinin altını çizen Prof. Dr. Söylemez, “Unumuz, yağımız, şekerimiz var ama helvamız yok. Trafikte en büyük sorun içerisinde sadece sürücülerin olduğu araç sayısının çokluğu. Araştırmalara göre trafikte seyreden araçların yüzde 60’dan fazlasının içerisinde sadece şoför var. Toplu ulaşım araçlarını kullanabilmeyi bir yaşam tarzı haline getiremediğimiz sürece yapılan ulaşım yatırımlarının mevcut sorunların çözümüne katkısı hiçbir zaman istediğimiz seviyeye ulaşamaz” dedi.
Prof. Dr. Söylemez İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB), İstanbul Ulaşım A.Ş, Tünelcilik Derneği Metro Çalışma Grubu, Ticaret Eşleştirme Derneği ile Altyapı ve Kazısız Teknolojiler Derneği’nin destekleriyle 9-10 Nisan 2015 tarihlerinde düzenlenen “İstanbul Metrorail Forumu ve Sergisi”nin, çevreci, hızlı, engelli dostu, entegre ve sürdürülebilir metro yatırımlarına ışık tutacağını belirtti.
Söylemez, ayrıca, akıllı ulaşım sistemlerinin hayata geçmesine yönelik çalışmaları da çok önemli bulduklarını vurgulayarak, Ulaştırma Bakanlığı’nın açıkladığı taslak rapora yapılacak katkıların ardından nihai raporun oluşacağı ve kamuoyu ile paylaşılacağı bilgisini verdi.
Haberin Kaynağı : Railway Turkey
09.06.2015