Turaş, “Glocal” Firma Oldu
Geçtiğimiz ay içerisinde “Turas Europe” un açılışını İtalya’da gerçekleştiren Turaş Gaz Armatürleri San. ve Tic. A.Ş.’nin Yönetim Kurulu Başkanı Gökhan Turhan, önümüzdeki birkaç yıl içerisinde dünya üzerindeki diğer önemli birkaç lokasyonda da olabilmek için çalışmaların devam ettiğini kaydetti.
Turas Europe ile müşterilerine daha iyi hizmet sunmayı amaçlayan Turaş ’ın, gelecek hedeflerinden biri de Glocal (hem global, hem de local olabilmek) bir firma olmak. Sorularımızı yanıtlayan Gökhan Turhan, Turaş ’ın önümüzdeki süreçteki planlarını anlattı.
Turaş için 2017 yılı nasıl geçti?
Gökhan Turhan: Şirketimizin “gerçek kuzeyinde” sürdürülebilir, istikrarlı büyüme var. Turaş olarak 2017 yılında, döviz bazında %15 büyüdük. Başarılı bir yıl geçirdiğimizi düşünüyorum, ancak istikrarın korunmasının çok daha kıymetli olduğuna inanıyorum.
Müşteri taleplerini iyi anlamak ve sadece müşterinin satın almaya razı olduğu değeri, ona doğru bir şekilde sunabilmek neredeyse tek fokusumuz. Bu fokustan yola çıkarak, bugün geldiğimiz nokta itibari ile müşterilerimize, tüm ürün ailelerimizi hem pirinç, hem de alüminyum olarak, aynı kalite ve rekabetçilik ile sunabiliyoruz. 2017 yılı içerisinde başta alüminyum ürün ailelerimiz olmak üzere, üretim sahamıza ve Ar-Ge projelerimize ciddi yatırımlar yaptık.
Turaş bildiğiniz gibi uzun senelerdir “evsel” ve “mobil” pişiriciler için gaz armatürleri üretiyor. Bu iki temel ürün ailesinin yanına geçen sene itibari ile “endüstriyel” pişiriciler için gaz armatürlerini de ekledik. Önümüzdeki süreçte, ürün ailesi çeşitliliğimizi artırmayı planladığımız yeni birkaç saha daha var.
Gazlı Pişiricilerin Kullanımı Artarak Devam Edecek…
Gazlı pişiricilerin kullanımının, önümüzdeki 15 yıl içerisinde, şehirleşme ve dünya nüfusunun artışı ile birlikte artacağını öngörüyoruz. Bu yüzden; bu sahadaki yatırımlarımıza tüm hızıyla devam ediyoruz. Elektrikli pişirici gerçeğini ve onun piyasa trendlerini ise yakından takip ediyoruz.
MultiStep Lansmanını HEFI Fuarında Yapacağız
Turaş Gaz Armatürleri olarak, günün yeni trendlerinden biri olan 9 alev kademesine sahip pişiriciler için başarılı bir çözüm ürettiğimizi düşünüyorum. Alevin daha hassas ayarlanmasını sağlayan, hem ocak hem de fırınlarda kullanılabilen MultiStep teknolojimizin, HEFI fuarı ile lansmanını yapacağız. Geçen senenin en önemli ürün geliştirmelerinden birisi bu ürünümüzdü. Pazarda, bu ürüne benzer örnekler var olmasına rağmen, yaptığımız ürün tasarımının sektör açısından önemli olduğunu düşünüyorum. Ürünün şuana kadar ki müşteri laboratuvar testi, feedbackleri çok ama çok olumlu. Umuyorum ki, son kullanıcılar için yepyeni bir pişirme deneyimi sağlayan bu teknoloji ile müşterilerimize kıymetli bir değer sunacağız.
Ürün verimliliği, diğer tüm sektörlerde olduğu gibi, pişirici sektöründe de çok önemli. Gazın verimliliği ile ilgili yapılacak iyileştirme çalışmalarına bu bağlamda önem veriyoruz. Ülke ve Dünya ekonomisine tasarruf anlamında ciddi faydalar sağlayacağını biliyoruz. Bugün evlerde kullanılan gazlı ocaklar %50 verimlilik ile çalışmaktadır. Aldığımız gazın %50’sini kullanmadan çöpe atıyoruz. %70 verimli bek projemizin bu bağlamda önemli olduğunu düşünüyoruz.
Turas Europe, İtalya Milano’da Faaliyete Başladı
Turas Europe hakkında bilgi verir misiniz?
Gökhan Turhan: Glocal bir firma olmak istiyoruz. Bu bağlamda dünya üzerindeki sektörümüzün, tüm önemli lokasyonlarında, yer alarak müşterilerimize daha iyi bir hizmet sunabilmeyi hedefliyoruz. Daha iyi hizmet ile kast ettiğim, malzemenin lojistiğinden tutun da, satış öncesi ve sonrası, teknik ve ticari desteğe kadar geniş bir yelpazede hizmet sunabilmek var. Turas Europe geçen ay içerisinde bu amaçla faaliyetlerine başladı. Resmi açılışını birkaç ay sonra yapacağız. Özellikle İtalyan müşterilerimiz ve Türkiye’den de müşterilerimizin olacağı bir açılış yapmayı planlıyoruz.
Defaten bu tür röportajlarımızda bahsetmişimdir; Turaş olarak firmamızda, ofis süreçlerinden üretim süreçlerine, yalın prensipleri iş süreçlerine aktarmaya çalışan bir firmayız. Kanban ile çalıştığımız, bugün hâlihazırda birçok müşterimiz var ancak Turas Europe ile bunu çok daha geliştirerek, başka bir noktaya taşımak istiyoruz. Avrupa’da önemli lokasyonlara lojistik merkezleri kurup, Turaş’ın son prosesi ile müşterimizin, ilk prosesini dijital olarak birleştirmeyi planlıyoruz. Planlama, stok tutma vb. zorunlu israflardan müşterilerimizi kurtarmak istiyoruz. Aylık, haftalık ve hatta günlük sevkiyatları geçtim, saatlik sevkiyatlar yapabilecek esneklikle üretim yapabiliyor ve bunu yönetebiliyoruz.
Turaş, Amerika’da da Şirket Kuruyor
Turas Europe benzeri bir yapılanmayı, yakın zaman içerisinde Amerika’da da kurmak istiyoruz. 2018 yılında amacımız; İtalya ve Amerika’da bu sistemlerimizi oturtmak olacak. MENA bölgesinde de yeni bir oluşum içindeyiz. Şu anda MENA bölgesinde bağımsız bir depomuz var. 2019 ve 2020 yıllarında da hedefimizde diğer önemli bölgelerde, bu ve benzeri yapılanmalarla ve hatta üretimlerle var olabilmek.
Turaş, Firma Satın Almayı Hedefliyor
Gelecek 5 yıllık süreçte Turaş’ın hedeflerinde başka neler var?
Gökhan Turhan: Turaş, çok uzun yıllar tek bir çeşit ürün üretti. Geçen yıllarda ürün çeşitliliğimizi artırdık ve büyük çoğunluğunu değiştirdik. Gelecek yıllarda, sadece pişirici gruplarına ürün üretmek istemiyoruz, ürün çeşitliliğimizi artırmak istiyoruz. Bunun için çeşitli araştırmalar ve çalışmalar yapıyoruz. Organik büyüme dışında inorganik büyüme planlarımız da var. Firma satın almaları da yapmak istiyoruz. Bu belki yurt içinden, belki de yurt dışından olacak. Uzun-orta dönem hedeflerimizden bir tanesi de “halka arz”.
Büyük hedefleri olan bir firma olarak, dijitalleşme konusunda neler yapıyorsunuz?
Gökhan Turhan: Dijital altyapımızı gözden geçiriyor ve iyileştiriyoruz. Daha dijital olmak diye Turaş’ın bir amacı yok, Turaş’ ın tek amacı; müşterilerine daha iyi hizmeti sunabilmektir. Bu amaç ile yeni çağın gereği ne tür imkanlar var ise bunun yatırımını yapmaktan çekinmiyoruz. “Dijital Assestment” ile firma yapımızın analizini yaptık. Akıllı fabrika hedefimiz ile çalışmalarımıza devam edeceğiz.
Endüstri 4.0’ın işverene ve çalışanlara etkisi nasıl olacak?
Gökhan Turhan: Gelecekte Endüstri 4.0’ın işverenle çalışanlara etkisi çeşitli çevrelerce tartışılıyor. Benim öngörüm, çeşitli toplumsal hareketleri başlatacak, toplumsal olumsuz etkileri yadsınamayacak bir konu. Çok yakın dönemde, artık rutin işleri otomasyon ve robotlar (akıllı sistemler) yapmaya başlayacak, hatta başladı.
Herhangi bir ürün grubu üzerindeki işçilik, el emeği katkısı her sene biraz daha azalıyor. Gelecek 10 yılda milyonlarca insan bu yüzden işsiz kalacak. İşsiz kalmasının yanında kazandığı parayı harcayarak (gıda, giyim, eğitim gibi) ekonomiye katkısı da azalacak. Çalışmasa da devlet olarak maaş vereceğim derseniz de bu sefer, boş duran insanların zamanla birbirlerine karşı etkileşimleri başlayacaktır. Bunun üzerine tarihin bir takım gerçekleri ve bilim insanlarının yaptığı araştırmalar var. Yapacak bir şeyleri olmayan insan, toplumdan uzaklaşıp, kendini ayrıştırıp, toplum batağını oluşturur. Buna örnek olarak Roma İmparatorluğu gösterilebilir. Roma İmparatorluğu, aristokratları ve halkını çalıştırmıyor sadece köleleri çalıştırıyordu. Bolluk içinde yaşayan bu zümre rahat bir hayat yaşıyor olmasına rağmen, sürekli ayaklanma çıkarıyordu. Sosyal bilimciler bu fenomenin nedenini basitçe şöyle cevaplıyorlar: “Çünkü insan meşguliyet ve çalışmayla mutlu olan bir canlıdır.” Gelecekte robotlar insanların yerini aldığında, bu işsiz gayesiz insanlar tüm dünyanın en büyük sorunu haline gelecektir diye öngörüyorum. Bu işleri yaparken, gelecekte hangi işlerin olmayacağını belirlemek gerekiyor ve eğitime buna bağlı yön vermek, en doğru seçimlerden olacaktır. Eğitim sistemimizi gelecekteki işlere göre planlamamız lazım. Eğitimsiz insanoğluna gelecekte yer yok. Evde hasta bakıcılığını bile robotlar yapmaya başlayacak. Amerika’da otellerde robotlar kullanılmaya başlanmış durumda. Geçen sene Amerika’ya gittiğimde kendim de şahit oldum, servis işlerini robotlar yapıyor. Geleceği planlarken bu konularda da düşünmemiz gerekiyor.
01.08.2018