Türkiye Demiryolu Makinaları Sanayii A.Ş.’de Yeni Nesil Yük Vagonlarının Dönemi Başlıyor
Yıldıray KOÇARSLAN
Genel Müdürü-General ManagerHer şey değişiyor. Alışkanlıklarımız, ihtiyaçlarımız, taleplerimiz ve biz. Değişime ayak uyduramayanlarsa eskiyor, çürüyor, yok olur.
İster değişim deyim ister gelişim, bu süreci kontrol edemezseniz söz sahibi olmanız mümkün değil. Lojistik sektörü de değişen ihtiyaç ve talepleri karşılamak için yenilikçi ürünler arayışı içinde. Bunun farkında olan ve kendini her geçen gün daha da geliştiren Türkiye Demiryolu Makinaları Sanayii A.Ş. (TÜDEMSAŞ) yeni nesil ürünleri ile geleceğin lojistik sektörünün ihtiyaçlarını çok iyi analiz ediyor ve yenilikçi ürünler üretmek için çalışmalar yapmaya devam ediyor.
Üretim bandındaki yeni nesil ürünlerin yanı sıra şirket bünyesindeki fabrika ve tesislerde de modernleşmeye önem veren TÜDEMSAŞ Boji imalatında robot kaynak teknolojisini kullanarak üretim bandında yaşana bilecek hata payını en eza indiriyor. Şirkette, tamamı sertifikalı kaynakçılardan oluşan bir ekiple vagon imalatı yapılıyor ve bu kaynakçılar belirli periyodlarla tekrar tekrar eğitim ve sınava tabi tutuluyor. TÜDEMSAŞ’da Vagon Yıkama, Kumlama, Boyama gibi tesislerde de robot teknolojisi öne çıkıyor.
Avrupa’nın En Hafif Yük Vagonunu Biz Üreteceğiz
Lojistik sektöründe ülkeler arasındaki sınırlar kalkmış durumda. Bunu göz önüne alarak vagon projeleri üzerinde çalışırken lojistik sektörünün ihtiyaçlarını ve taleplerini çok iyi analiz etmek gerekiyor.
Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığının “etkin ve yenilikçi pazarlama stratejileri geliştirerek, farklı pazarlara açılma ve ürettiğiniz ürünleri yurt dışına da ihraç etme” hedefi doğrultusunda; başta Avrupa ülkeleri olmak üzere, Ortadoğu ve Kuzey Afrika gibi yük vagonu potansiyeli olan bölgeleri mercek altına alan TÜDEMSAŞ yeni vagonları projelendirirken onların ihtiyaçlarını da gözetiyor. Buna verilebilecek en güncel örnek, TSI sertifikasına sahip platform tipi yük vagonu Rgns.
TÜDEMSAŞ Genel Müdürü Yıldıray Koçarslan bu vagonu şöyle tanıtıyor; “Tamamen milli bir tasarım olan bu vagon, 80 farklı yükleme senaryosu ve entegre (kompakt) boji fren sistemi ile tamamen yenilikçi bir ürün. Bu vagon sadece konteyner taşımacılığı için değil çok farklı yükleri de taşıyabilecek şekilde üretildi. Bu vagonumuz 20 tonluk darası ile sınıfında, Avrupa’daki en hafif ve çok amaçlı yük taşıma vagonu olma özelliğine sahip.
Ülkemizde bir vagonun işletme ömrünün ortalama 40 yıl olduğunu düşünürsek, ülkemiz demiryolu ağında çalışan aynı tipte bir vagonla, yeni geliştirilen bu vagon, işletmecilik açısından(daraya bağlı olarak taşıyacağı yük açısından) karşılaştırdığında işletme ömrü boyunca kendini ortalama 6 kez amorti ediyor.”
Bu vagonun bir diğer özelliği ise Trans Avrupa Demiryolu (TEN) ağında çalışan yük vagonlarından istenen TSI (Karşılıklı İşletim Teknik Şartnamelerine - Technical Specifications of Interoperability) sertifikasyonuna uygun olarak ülkemizde üretilmiş ilk platform tipi yük taşıma vagonu olması.
Milli Trenin Yük Vagonu Proje Yürütücüsü TÜDEMSAŞ
Son yıllarda, ülkemizi dışa bağımlılıktan kurtarmak amacıyla ülke ihtiyaçları doğrultusunda, ileri seviyede teknolojik ürünleri milli olarak, yerli imkânlarla üretme, sonrasında da talep eden başka ülkelere bu teknolojiyi ihraç etme anlamında çok ciddi çalışmalar yapılıyor. Bu çalışmaların demiryolu sektöründeki ayağı olan Milli Tren Projesi içerisindeki Yeni Nesil Milli Yük Vagonu Projesi’nin proje yürütücü TÜDEMSAŞ.
TCDD koordinatörlüğünde Karabük ve Cumhuriyet Üniversiteleri ile TÜDEMSAŞ çalışanlarından oluşan çok sayıda teknik personel, bu proje için yoğun bir şekilde çalışma yapıyor.
Yıldıray Koçarslan, bu çalışmalar çerçevesinde, 14 ülkede, 21 ayrı uluslararası etkinliğe, 88 teknik personelle katılım sağlandığını belirterek Yeni Nesil Milli Yük Vagonu çalışmalarında geldikleri noktayı şöyle özetliyor;
“Konsept çalışmaları doğrultusunda; başlangıçta literatür taramaları yapıldı. Uluslararası seminer, konferans ve fuarlara katılım sağlandı. Proje şirketleri ile görüşmeler yapıldı. Tüm bu teknik incelemelerde elde edilen bilgilerle, TCDD Genel Müdürlüğü ve Milli Tren Çalışma Grubuyla yapılan toplantılar sonucu, milli yük vagonu olarak Sggmrs tipi ikiz, üç bojili ve mafsallı, entegre (kompakt) fren sistemli, H-tipi bojili platform vagonu yapılması kararlaştırıldı.
İnşallah, 2016 yılı sonuna kadar, Milli Yük Vagonumuzun projesini, prototip üretimini ve sertifikasyonunu tamamlayarak seri üretimine başlamış olacağız.”
TÜDEMSAŞ yenileniyor
Yük vagonlarının üretimi, bakım-onarımı ve revizyonu noktasında Türkiye’deki en büyük sanayi kuruluşu olan TÜDEMSAŞ yaptığı yeni yatırımlar sayesinde alanında, dünya şirketleri ile rahatlıkla rekabet edebilecek konumda. TÜDEMSAŞ, üretimde robot kaynak teknolojisini kullandığı gibi, onarıma gelen vagonları da robotlar yardımıyla kumlayacak.
Üretim kalitesini her geçen gün artıran şirket, bakım-onarım ve revizyon alanında da kapasitesini artırmak üzere çalışmalar yapıyor. Sektörde yaşanan teknolojik gelişmelere paralel olarak 2008 yılında tasfiye edilen, geçmişte TÜDEMSAŞ Döküm Fabrikası olarak kullanılan 12 bin metrekarelik kapalı alana sahip fabrika; yıl içerisinde dönüştürülerek, mevcut vagon onarım fabrikası yanında, ECM Bakım Yönetim Sistemi kapsamında vagonların bakım-onarım ve revizyon yapıldığı modern ve teknolojik bir fabrika olacak. Çalışmalar şu anda başladı ve hızla devam ediyor. Dönüşümü tamamlandığında burası, vagonların bakım ve onarımında ihtiyaç duyulacak birçok yan tesisi (vagon yıkama, vagon kumlama ve boyama üniteleri gibi) de içerisinde bulunduracak. Bu yeni tesis şirketin bakım-onarım kapasitesine de ciddi katkı sağlayacak.
Şirket olarak, ulusal ve uluslararası pazardaki vize niteliğinde olan yönetim sistemleri ve sertifikasyon çalışmalarına da özel önem veriyoruz. Nitelikli iş gücüne ve kaliteye önem veren kuruluşların sahip olması gereken, sektörünün zorunlu kıldığı birçok kalite ve yönetim sistemi belgesine sahibiz. Ancak son dönemde Avrupa’da uygulanmaya başlanan ve ülkemiz için bir zorunluluk haline gelen, yük vagonlarının üretiminde gerekli TSI (Karşılıklı İşletilebilirlik Teknik Şartnameleri) ve mevcut yük vagonlarının bakım, onarım ve revizyonunda ihtiyaç duyulan ECM Bakım Yönetim Sistemi-Bakım Temini sertifikasyonu çalışmalarımızda devam ediyor.
Bu teknik düzenlemelere hazırlık bağlamında; fabrika sahalarımız, kalite kontrol laboratuvarlarımız modernize edilmiş, malzeme stok sahaları bir yandan genişletilirken, diğer yandan yenilenmiştir. Bu sayede TÜDEMSAŞ daha modern bir yapıya kavuşmuştur.
TSI sertifikasyon süreci Rgns platform tipi vagonu için tamamlanmak üzere. 2015 yılı içerisinde üreteceğimiz diğer vagonlar olan Sgns platform tipi yük vagonu, Talns tipi kapalı cevher vagonu ve Zacens tipi ısıtmalı akaryakıt taşıma vagonu için de bu süreci tamamlayacak ve bu vagonların seri üretimini yapacağız. Bu vagonlardan TSI şartlarına uygun Sgns platform tipi yük vagonu, max. 18 tonluk darası ile Avrupa’nın en hafif daralı platform vagonu olacak.
Demiryollarının geleceği parlak
Ülkemiz 2023 hedeflerine doğru, kararlı ve emin adımlarla ilerliyor. TCDD’nin yeniden yapılandırılması önümüzdeki aylarda bitmiş olacak. Demiryolu ulaştırmasında devlet tekelinin kalkmasıyla birlikte sektöre girecek yeni firmalar sayesinde demiryollarımızda taşınan yük hacmi artarken, demiryolu sanayimiz daha da büyüyecek. Avrupa ile Asya arasındaki yaklaşık 75 milyar $ taşımacılık hacminden alınan pay her geçen gün daha da artacak. Bunun doğal sonucu olarak ülkemiz, önümüzdeki yıllarda, küresel demiryolu sektörü içindeki ana aktörlerden birisi olacak ve ülkemizin dünya üzerindeki etkinlik alanı daha da genişleyecek.
Bu noktada TÜDEMSAŞ’ın bölgemiz açısından en önemli hedefi; demiryolu yük araçlarının üretimi, bakım-onarımı ve yedek parçalarını tedarikinde bölgemizde oluşmaya başlayan demiryolu yan sanayisini daha da güçlendirmek ve Sivas’ı yük vagonu üssü haline getirmek. Ülkemizin 2023 hedefleri arasında yer alan “demiryolu yük taşımacılığının toplam taşımacılıktaki payının artırılması” yönündeki hedefine ulaşmak için 40 binden fazla yeni yük vagonuna ihtiyaç var. Bu yük vagonu ihtiyacının bu kadar kısa bir sürede karşılanabilmesi TÜDEMSAŞ’ın da içinde olduğu güçlü bir demiryolu sanayii ve onu destekleyen yan sanayi ile mümkün olacak.
Haberin Kaynağı : Railway Turkey
11.03.2015