Türkiye Kalıp Sektörü Küresel Pazardaki Yerini Artırıyor
UKUB Yönetim Kurulu Başkanı Şahan Eçin, sektörün her yıl %6 büyüme eğiliminde olduğunu söyledi
Türkiye Kalıp Sektörü Küresel Pazardaki Yerini Artırıyor
UKUB Yönetim Kurulu Başkanı Şahan Eçin, sektörün her yıl %6 büyüme eğiliminde olduğunu, Türkiye’deki kalıpçılığın toplam cirosunu 2,5 Milyar USD olup küresel pazarda yerini artırmaya çalıştığını söyledi.
SUBCONTURKEY: Türkiye kalıp sektörüyle ilgili genel bir değerlendirme yaparak sektörün yıllık ticaret hacmi, pazarda faaliyet gösteren firma ve istihdam edilen kişi sayısı hakkında bilgi verir misiniz?
Şahan Eçin: 1995 yılından beri sektörün içerisinde biri olarak şahitlik de etmiş olduğumuz üzere teknolojik ve kurumsal altyapı çalışmalarının öne çıkması ile son yirmi yılda büyük bir gelişme kaydetmiştir. Yoğun emek gücü, zaman –kalite dengesini çok hassas oluğu sektörümüz, sahip olduğu kalıp firmaları ile son dönemde dünya ölçeğinde adından söz ettirmeğe başlamıştır. Yıllık dış ticaret hacmimiz yaklaşık 610 milyon Euro civarında olup, bu değer ile ilgili güncelleme çalışmalarımız devam etmektedir.
Türkiye kalıpçılık sektöründe 3.000 kadar firmada yaklaşık 55.000 kişinin çalıştığını tahmin etmekteyiz. Firmaların %66’sı ortalama bir kalıphane için gereken temel ve kısıtlı becerilere ve yeteneklere sahip 30 kişinin altında çalışanı olan küçük ölçekli şirketlerdir. Bu firmaların yaklaşık %35’i atölye denebilecek 500 metrekareden küçük alanlarda faaliyet gösteren mikro işletmelerdir. Hatta sektörün %24,1’i çalışan sayısı açısından 10 kişinin altında olan çok küçük işletmelerdir.
SUBCONTURKEY: Türkiye kalıp sektörünün hem miktarda hem de değerde pazar büyüklüğü nedir?
Şahan Eçin: Daha önce de bahsetmiş olduğumuz üzere Türkiye kalıp sektörünün pazar büyüklüğü 2021 ortalama verilerine göre göre 2,5 milyar usd civarında olup, %6 büyüme eğilimi gösteren bir tablo çizmektedir. Ayrıca ifade etmek gerekir ki Türkiye ihracat değeri ortalama 1,5 $/kg iken, kalıpta 25-100 $/kg arasında katma değer yaratan kalıplar yurtdışına ihraç edilmektedir.
2021 yılında özellikle otomotiv sektöründe yeni araç modellerinin devreye girmesi ile oluşan %70-80 oranında ortalama kapasite doluluğu, 2022’de yeni ilave olacak olan projeler ile devam edeceği yönünde tahminlerimiz bulunmaktadır. 2025 yılına kadar da aralıklı olarak bu artışın devam edeceğini söyleyebiliriz.
SUBCONTURKEY: Otomotiv endüstrisinde kalıp sektörünün önemi ve Türk kalıp sektörünün pazardaki yerini değerlendirir misiniz?
Şahan Eçin: Kalıp sektörü dünya genelinde ortalama %70 oranında otomotiv sektörüne hizmet etmektedir. Bu durum Türkiye için de geçerlidir. İhracata dayalı bir ekonomisi olan Türkiye için en önemli sanayi ihracat kalemlerinden biri pandemi öncesi yıl ortalamasında 1 milyon 695 bin 731 adet taşıt aracı ile 29 Milyar USD cirosu olan otomotiv sanayisidir. Özellikle 2021 son çeyrek ile devreye giren birçok yeni projeler ile yerli milli gururumuz Togg’un 29 Ekim tarihinde açılış ile C-SUV seri üretime başlaması sektörümüze iş potansiyeli olarak olumlu katkılar sağlamıştır. İlave olacak Sedan serisi ve sonrasındaki 3 seri ile beraber 2030 yılında 1 milyon araç hedefi ülke ekonomisine ve kalıp sektörümüze büyük katkı sağlayacaktır.
SUBCONTURKEY: Elektrikli ve otonom araçlar, yeni nesil teknolojiler alanında Türkiye kalıp sektöründe öne çıkan ürün ve ürün grupları hakkında genel bir değerlendirme yapar mısınız?
Şahan Eçin: Yerli ve milli otomobilimiz Togg ivme kazanan elektrikli ve otonom araç kalıp teknelojilerinde extrior ve interior görünüm parçalarında benzer segmentteki fosil yakıtlı araç konseptlerinde çok ciddi oranda değişim olmamıştır. Sadece medya ekranı ve kamera kontrollü ayna vb. elektik donamınların tasarım ilaveleri gelmiştir. Esas yenilik batarya sisteminin araca montajına ait parçaları olmuştur. Batarya kasası, muhafaza gövdesi vb. bir diğer yeni ürün grubu da dolum ünitelerinde olmuştur.
Elektrikli ve otonom araçlara ait teknolojik yatırımlar şuan için OEM ve Tier1 seviyesine olup, yeni yatırımlar batarya, medya ve kontrol sistemleri ile power train genelinde ilerlemektedir.
SUBCONTURKEY: Kalıp sektörünün global pazardaki büyüklüğü nedir ve Türkiye bu pazarın yüzde kaçını oluşturuyor? Türkiye’nin dış pazarlardaki konumunu artırmak için ne gibi çalışmaların yapılması gerekiyor?
Şahan Eçin: Bu konu hakkında ulusal ve uluslararası verileri baz alarak dünya kalıpçılık sanayi toplam cirosu 160 Milyar USD civarındadır ve sektör her yıl %6 büyüme eğiliminde olduğunu, Türkiye’deki kalıpçılığın toplam cirosunu 2,5 Milyar USD olup küresel pazarda yerini korumaya ve artırmaya çalıştığını söyleyebiliriz.
Son dönemde yapmış olduğumuz en önemli adımlardan birisi T.C. Sanayi ve Teknoloji Bakanlığımız himayesinde gerçekleştirilen Teknoloji Odaklı Sanayi Hamlesinde Yatırımı Öncelikli Olarak Destelenecek Ürünler listesine dâhil olmamızdır. Bu vesile devlet nezdinde kalıpçılık sektörünün önemi teyit edilmiş olup, Sayın Bakanımız Mustafa Varank Beyin kendisinden bizzat sektörümüzün önemin dair ifadeleri duymak bizler için çok önemlidir. Bu konuda Sayın Bakanımıza bir kez daha çok teşekkür ediyoruz. Burada diğer destek alınması gereken bir nokta da Ana Üretici ve Ana Tedarik Üreticilerinin yerli kalıpçılığı desteklemesidir. Pandemi de sınırlar kapanınca gördük ki yerli kalıpçılarımızın varlığı ve kaliteli işgücünün etkisi tartışılmazdır.