Türkiye, Yht Teknolojisine Sahip Dünyada 8. Avrupa’da 6. Ülke
Demiryollarına yapılan yatırımlar, dünyadaki benzerlerine göre kısa zamanda ve daha az maliyetle yapılıyor.
Ankara-İstanbul Yüksek Hızlı Demiryolu Projesi’nin Ankara-Eskişehir kesimi 13 Mart 2009’da işletmeye açıldı.
İkinci YHT hattı olan Ankara-Konya ise Türk firma, mühendis ve işçilerinin emeği ile 24 Ağustos 2011 tarihinde hizmete verildi.
Eskişehir-Konya YHT hattı ise 23 Mart 2013’de hizmete açıldı.
Asya ile Avrupa kıtaları demirağlarla birleştiren Marmaray’ın Ayrılıkçeşme - Kazlıçeşme kesimi 29 Ekim 2013 tarihinde hizmete girdi.
Ankara-Eskişehir-Konya üçgenindeki YHT hattı, Bursa, Kütahya, Karaman, Antalya (Alanya, Manavgat) gibi kentlerimize olan seyahat süresini de düşürdü.
YHT hatlarında 2009-2014 yılları arasında taşınan yolcu sayısı 15 milyonu aştı.
ANKARA-İSTANBUL YHT HATTI İŞLETMEYE AÇILDI
Ankara-Eskişehir, Ankara-Konya, Eskişehir –Konya Yüksek Hızlı Tren (YHT) Hatlarından sonra Ankara-İstanbul YHT projesinin Eskişehir-İstanbul etabı da 25 Temmuz 2014 tarihinde hizmete açıldı.
ANKARA-İSTANBUL YÜKSEK HIZLI DEMİRYOLU PROJESİ’NİN ÖZELLİKLERİ
Mevcut hattan bağımsız 511 km uzunluğunda 250 km/saat hıza uygun, tamamı elektrikli ve sinyalli yeni çift hatlı hızlı demiryolu yapımını içeriyor.
Ankara - İstanbul Hızlı Tren Projesi, Ankara-Eskişehir ve Eskişehir-İstanbul olmak üzere 2 etaptan oluşuyor.
ANKARA - ESKİSEHİR KESİMİ
Ankara -Eskişehir arasındaki hızlı tren hattı, mevcut hattan bağımsız, 250 km/saat hıza uygun çift hatlı ve yüksek standartlı olarak inşa edildi.
ESKİSEHİR -İSTANBUL (PENDİK)
SANAT YAPILARI ESKİŞEHİR - İSTANBUL
Koridor Uzunluk 266 km
Tünel 38.698 m (28 adet)
Viyadük 10.202 m (22 adet)
Köprü 27 adet
Alt ve Üst Geçit 139 adet
Menfez 366 adet
Hafriyat 24.234.000 m3
ANKARA-İSTANBUL YHT HATTININ ÖZELLİKLERİ
Koridor Uzunluk 511 km
Tünel 40.829 m (31 adet)
En Uzun Tünel 4.145 m (T36)
Viyadük 14.555 m (27 adet)
En Uzun Viyadük 2.233 m (VK4)
Köprü 52 adet
Alt ve Üst Geçit 212 adet
Menfez 620 adet
Hafriyat 40.383.000 m3
Toplam Sanat Yapısı 942 adet
NELER GERÇEKLEŞECEK?
• Ankara-İstanbul arasındaki seyahat süresi 3 saate inecek.
• Ankara-İstanbul arasında ortalama 7,5 milyon yolcuya hizmet verilecek.
• Güzergâhtaki yolcu taşımacılığında yüzde 10 olan demiryolu payı yüzde 78’e çıkacak.
• Ankara-Eskişehir arası 1 saat 5 dakikaya düşecek.
• Kombine taşımacılıkla diğer kentlere seyahat suresi de düşecek.
• Marmaray’la entegre edilen hatla, Asya’dan Avrupa’ya kesintisiz yolcu taşımacılığı yapılabilecek.
HATTIN TESTLERİ “PİRİ REİS ÖLÇÜM TRENİ” İLE YAPILDI
Ankara-Konya hattında olduğu gibi inşası tamamlanan Eskişehir -İstanbul hattının testleri de TCDD’ye ait Piri Reis Ölçüm Treni ile yapıldı.
Ankara-Eskişehir Hattı işletmeye alınmadan önce, yol testleri yurt dışından kiralanan test trenleri ile yapılmaktaydı. Bu durum ekonomik olmadığı için TCDD kendi test trenini oluşturdu
Piri Reis’te yer alan tüm ölçüm sistemleri uluslararası sertifikaya sahiptir. Bu sayede Avrupa standartlarında ölçüm yapılır.
YHT, EKONOMİK, SOSYAL VE KÜLTÜREL HAYATI DİNAMİKLESTİRİYOR
YHT ile ekonomik, sosyal ve kültürel yaşam daha dinamik hale geliyor; Ulaşım alışkanlıklarımız değişiyor;
Üretim bölgeleri ile tüketim bölgeleri birbirine yakınlaşıyor; Bölgesel farklılıklar azalıyor.
Enerji ile trafik kazalarından kaynaklanan maliyetlerin düşmesi ve karbondioksit salınımın azalması ve diğer unsurlarla birlikte YHT’lerin her yıl ülkemize toplam 824 milyon dolar ekonomik fayda sağlayacağı hesaplanıyor.
İleri demiryolu teknolojisi olan YHT hatlarının inşası, işletilmesi müşavirlik, mühendislik alanlarında bilgi birikimine yol açıyor.
Orta öğretim ve üniversitelerde raylı sistem bölümlerinin gelişmesine neden oluyor.
Demiryolu sektörü ülkemizin en dinamik sektörlerinden birisi olarak istihdam yaratıyor.
Türkiye ileri demiryolu sektörü alanında diğer ülkelerdeki projeleri de gerçekleştirecek bilgi birikimine, kaliteli insan gücüne ulaştı.
Ülkemizin doğusundan batısına güneyinden kuzeyine kadar YHT hatları ile sarılması ile ekonomik, sosyal ve kültürel kalkınma hızı artıyor.
YAPIMI VE TEST SÜREÇLERİ TAMAMLANAN BİR YHT HATTI İŞLETMEYE AÇILMADAN ÖNCE NELER YAPILIR?
1- Hattı inşa eden yüklenici tarafından hattın tamamlandığı ve işletmeye hazır hale getirildiği raporlanır. Varsa Müşavir firma raporu eklenir.
2- Teknik uzmanlardan oluşan TCDD Kabul Komisyonu tarafından hattın kabulü yapılır.
3- Demiryolu Yapım Dairesi kabul olurunu uygun görüşle yayınlar.
4- TCDD Trafik Dairesinin koordinasyonunda oluşturulan teknik heyet hattın işletmeye uygunluğunu raporlar ve Trafik Dairesi işletme talimatını hazırlayarak yayınlar.
5- AB onaylı Uluslararası sertifika vermeye yetkili Sertifikasyon Kuruluşunca hatta güvenlik raporu verilir.
6- Son olarak Üniversitelerce görevlendirilen bilim adamlarından oluşan Bilim Kurulu tarafından da rapor hazırlanır.
YÜKSEK HIZLI DEMİRYOLU AĞI GENİŞLİYOR
Ankara-Sivas YHT Projesi (405 km): Ankara-Sivas arası demiryoluyla seyahat süresini 10 saatten 2 saate, İstanbul-Sivas arasını 5 saate düşürecek olan projenin inşası devam ediyor.
Bursa-Bilecik-Ankara Hızlı Demiryolu Projesi (105 km): Bursa-Ankara ve Bursa-İstanbul arasındaki seyahati 2 saat 15 dakikaya düşürecek hattın, 75 km’lik Bursa-Yenişehir kesiminin altyapı inşası devam ediyor. 30 km’lik Yenişehir-Bilecik kesiminin proje çalışmaları devam ediyor.
Ankara-İzmir YHT Projesi ( 624 km): Ankara-İzmir YHT hattı 3 kesim halinde projelendirildi. Ankara (Polatlı) - Afyonkarahisar kesiminde altyapı yapım çalışmaları devam ediyor. Afyonkarahisar-Uşak (Eşme) kesiminin ihale çalışmaları devam ediyor. Uşak(Eşme)- İzmir (Menemen) kesiminin proje çalışmaları devam ediyor. Proje tamamlandığında Ankara-İzmir arasında demiryolu ile seyahat süresi 14 saatten 3 saat 30 dakikaya düşecek.
Hızlı demiryolu yapımı kapsamında:
Sivas-Erzincan Hızlı Demiryolu Projesi: Projenin ilk etabının yapım ihalesi yapıldı.
Konya-Karaman-Ulukışla-Mersin-Adana-Osmaniye-Gaziantep-Şanlıurfa Hızlı Demiryolu Projesi
- Konya-Karaman: İnşaat çalışmaları devam ediyor.
- Karaman-Ulukışla: Proje çalışmaları tamamlandı. İhale süreci devam ediyor.
- Ulukışla-Yenice: Proje çalışmaları devam ediyor.
- Mersin-Adana: İhale süreci devam ediyor.
- Adana-Toprakkale: Projeler tamamlandı. İhale hazırlıkları devam ediyor.
- Toprakkale-Bahçe: Proje çalışmalarında son aşamaya gelindi.
- Bahçe-Nurdağ: İnşaat çalışmaları devam ediyor.
- Nurdağ-Başpınar: Proje tamamlandı. İncelemesi devam ediyor.
- Mürşitpınar-Şanlıurfa: İlk 30 km’nin yapım ihalesine 2014 yılının ikinci yarısında çıkılması hedeflenmektedir, diğer kesimin ise proje hazırlama çalışmaları devam ediyor.
Hedeflenen seyahat süreleri:
• Ankara-İstanbul 3 saat
• Ankara-Eskişehir 1 saat 15 dakika
• Ankara-Konya 1 saat 30 dakika
• Ankara-Bursa 2 saat 15 dakika
• Ankara-Sivas 2 saat
• Ankara-İzmir 3 saat 30 dakika
• Ankara-Afyonkarahisar 1 saat 30 dakika
• Ankara-Karaman 2 saat 10 dakika
• İstanbul - Bursa 2 saat 15 dakika
• İstanbul - Eskişehir 1 saat 50 dakika
• İstanbul - Konya 3 saat 25 dakika
• İstanbul – Karaman 4 saat
• İstanbul-Sivas 5 saat
• Bursa-Bilecik 45 dakika
• Bursa-Eskişehir 1 saat 5 dakika
• Bursa-Konya 2 saat 40 dakika
• Bursa-Sivas 4 saat 15 dakika
• Konya-Karaman 40 dakika
2023 DEMİRYOLU AĞI HEDEFİ
3.500 km yüksek hızlı demiryolu, 8.500 km hızlı demiryolu ve 1.000 km konvansiyonel demiryolu olmak üzere 13.000 km demiryolu yaparak 2023 yılında toplam 25.000 km demiryolu uzunluğuna ulaşılması,
Tüm hatların yenilenmesi, modernizasyonun tamamlanması,
Demiryolu taşımacılık payının; yolcuda % 10 ve yükte % 15’ e çıkarılması.
İLERİ DEMİRYOLU SANAYİSİ GELİŞİYOR
“MİLLİ TREN PROJESİ” 2018’DE İLK ÜRÜNÜNÜ VERECEK
2002 yılında demiryolu sektörünün öncelikli sektör olarak ele alınmasıyla birlikte ülkemizde demiryolu alanında önemli gelişmeler yaşandı.
İleri demiryolu sanayinin gelişmesine yönelik atılan adımlarla birlikte, Bakanlığımızın destek ve teşvikleri ile demiryolu sektörünün dışa bağımlılığının azaltılması, ileri demiryolu sanayisinin yerli ve yabancı özel sektör işbirliği ile geliştirilmesi için önemli adımlar atıldı.
Kardemir’de yerli ray…
Ülke tarihinde ilk defa Kardemir ray üretimine başladı. Ülkemizin tüm ray ihtiyacını karşılayacak büyüklüğe ulaştı. YHT hatlarımız için 72 metrelik ray üreten Kardemir, Ortadoğu ülkelerine de ray ihraç ediyor.
Adapazarı’nda yerli tren üretimi…
Adapazarı’nda Türkiye’de teknolojisi bulunmayan her türlü elektrikli tren dizisi ve hafif raylı araçlar ile hızlı tren setleri ve hızlı tren yolcu vagonlarının üretimini yapmak üzere Hyundai Rotem (Güney Kore) ve TCDD ortaklığıyla EUROTEM şirketi kuruldu. Nisan 2008’de faaliyete geçen fabrika Marmaray’da kullanılan metro araçlarını üretti. Şimdi ise İzban için demiryolu setleri üretiyor.
Çankırı’da yerli makas…
Ülkemizde üretilmeyen her türlü konvansiyonel ve yüksek hıza uygun makasların üretimini gerçekleştirmek üzere Avusturya Voestalpine Firması, Kardemir ve TCDD’nin ortak olduğu VADEMSAŞ Çankırı’da kuruldu. Ağustos 2011’de faaliyete geçen Fabrika, on yılda 150 milyon dolar değerinde bir pazar hedefliyor.
Sivas’ta yerli hızlı tren traversi…
Sivas’ta yüksek kapasiteli travers üretimi için TCDD’nin iştirakiyle, Türk ve İtalyan ortaklığıyla kurulan SİTAŞ üretime geçti.
Erzincan’da ray bağlantı elemanları…
VOSSLOH/Almanya firması Erzincan’da ray bağlantı elemanları fabrikası kurdu. Yurt içi ihtiyacı karşıladığı gibi çok sayıda ülkeye ihracat yapıyor.
MKE’den yerli demiryolu tekerleği…
Makine Kimya Endüstrisi Kurumu işbirliğinde ise demiryolu tekerlekleri üretilmesi için çalışmalar devam ediyor.
Ülkenin dört bir tarafında travers fabrikaları…
Diğer taraftan Sakarya, Konya, Ankara ve Afyon vb. yerlerde özel sektörün yatırımlarıyla 10 adet hızlı tren travers fabrikası kuruldu, üretim sürüyor.
Eskişehir lokomotif üssü oluyor…
Eskişehir’de bulunan TÜLOMSAŞ’ta Amerikalı General Elektrikle dizel lokomotif, Güney Kore’li Hyundai Rotem işbirliğinde ise elektrikli lokomotif üretiliyor.
Yerli üretim olmazsa olmaz…
Milli demiryolu Sanayimizin gelişmesi ve güçlenmesi amacıyla, demiryolu araç ve ekipman alımlarında kullanılan şartnamelere % 51’inin yerli olarak üretilmesini şart koşan hükümler konuldu.
MİLLİ TRENE DOĞRU…
Ülkemizin kuruluş tarihinde önemli rol oynayan ve bir modernleşme projesi olarak başlatılan demiryolu hamlesi, 1923-1950 döneminde, yılda ortalama 134 kilometre olmak üzere toplam 3.764 kilometre demiryolu ile altın çağını yaşadı.
1950 sonrası ihmale uğrayan sektörde, 1951-2003 yılları arasında yılda sadece 18 kilometre olmak üzere toplam 945 kilometre demiryolu yapılabildi. Yollar eskidi, araçlar eskidi, demiryolu malzeme ve araçları yurtdışından alınır hale geldi. Ülkemizin yükünü taşıması gereken demiryolu sektörü dışa bağımlı, eski ve ihmal edilmiş görünümünden uzun yıllar kurtulamadı.
TRENLERDE “MADE IN TURKEY” MARKASI
Ülkemizde modern demiryolu hatlarının inşası ile birlikte, yeni nesil demiryolu araçlarının özgün tasarım ve yerli teknolojiyle ülkemizde üretilmesine yönelik “Milli Tren Projesi” çalışmalarına başlandı.
Özgün tasarımı ve yerli üretimi ile ilgili olarak dört ayrı çalışma grubunun yer aldığı bir “Milli Tren Çalışma Grubu” oluşturuldu.
• Yüksek Hızlı Tren Seti,
• Yeni Nesil Dizel Tren Seti (DMU),
• Yeni Nesil Elektrikli Tren Seti (EMU),
• Yeni Nesil Yük Vagonlarının
Bununla birlikte ülkemizin öncü Kuruluşlarından; TÜLOMSAŞ, TÜVASAŞ ve TÜDEMSAŞ’ın tüm imkân ve kabiliyetleri ile çalışmaların içerisinde proje yürütücüsü olarak yer alması ve çalışmalar esnasında ülkemizin bütün dinamiklerinden istifade edilmesi benimsendi.
Proje ortağı olarak; İTÜ (İstanbul Teknik Üniversitesi), Proje paydaşları olarak da TÜBİTAK, ASELSAN, Üniversiteler ile ARUS (Anadolu Raylı Ulaşım Sistemleri Kümesi) ve RSK (Eskişehir Raylı Sistemler Kümesi) seçilmiş, diğer Resmi ve Özel Kuruluşlardan da destek alınması kararlaştırıldı.
Devam eden süreçte, ihtiyaç tespiti, planlama, dizayn, projelendirme, üretim, test, onay, patent, satış sonrası hizmetler ve bakım gibi iş süreçleri ve bunların nasıl yönetileceği belirlenmiştir.
Yerlilik Oranı % 85’ E Çıkacak…
Milli Tren Projesi kapsamında üretilecek araçların asgari % 51 yerlilik oranıyla üretilmesi, yerlileştirme çalışmaları sonucunda bu oranın % 85 düzeyine kadar çıkartılması hedefleniyor.
MİLLİ TREN PROJE YÜRÜTME GRUBU
Milli Tren Projesi Çalışmaları; Eski Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali YILDIRIM’ın talimat ve destekleriyle kurulan; Başkanlığını TCDD Genel Müdürü Süleyman KARAMAN’ın, Başkan Yardımcılığını ise İstanbul Teknik Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Mehmet KARACA’nın yaptığı TCDD Genel Müdür Yardımcıları ile Bağlı ortaklıkların Genel Müdürlerinin de yer aldığı Proje Yönetim Grubuna bağlı bir Proje Yürütme Grubu, buna bağlı 4 ayrı Proje Grubu ve 33 adet Proje Koordinasyon Grubu ile sürdürülüyor.
MİLLİ TREN PROJESİ PAYDAŞLARI
TCDD: Milli Tren Projesi Sorumlu Kuruluş
TCDD - Fabrikalar Dairesi: Milli Tren Projesi Koordinatörü
TÜLOMSAŞ: Milli Hızlı Tren Projesi Yüklenicisi
TÜVASAŞ: Milli EMU- DMU Projesi Yüklenicisi
TÜDEMSAŞ: Milli Yük Vagonu Projesi Yüklenicisi
İTÜ: Milli Tren Projesi Ortağı
TÜBİTAK, ASELSAN, DATEM: Milli Tren Projesi Paydaşları ARUS, RSK: Özel Sektör Paydaşları
MİLLİ TREN PROJESİ’NDE YER ALAN PROJELER
MİLLİ YÜKSEK HIZLI TREN PROJESİ
PROJE YÜKLENİCİSİ : TÜLOMSAŞ
PROJE SÜRESİ : 60 ay
2018 YILINA KADAR İHTİYAÇ : 106 SET
İŞLETME HIZI : 250 km/s
GÖVDE MALZEMESİ : Alüminyum Esaslı Alaşımlı Malzeme
ÇALIŞAN SAYISI VE NİTELİĞİ : 931 Kişi (150 Bilim Adamı, 536 Mühendis, 245 Diğer Çalışan)
MİLLİ EMU - DMU PROJESİ
PROJE YÜKLENİCİSİ : TÜVASAŞ
PROJE SÜRESİ : 42 ay
2018 YILINA KADAR İHTİYAÇ : 444 Araç, 111 SET
İŞLETME HIZI : 160 km/s
GÖVDE MALZEMESİ : Alüminyum Esaslı Alaşımlı Malzeme
ÇALIŞAN SAYISI VE NİTELİĞİ : 605 Kişi (85 Bilim Adamı, 340 Mühendis, 180 Diğer Çalışan)
MİLLİ YÜK VAGONU PROJESİ
PROJE YÜKLENİCİSİ : TÜDEMSAŞ
PROJE SÜRESİ : 48 ay
İŞLETME HIZI : 120 km/s
ŞASİ MALZEMESİ : Hafif ve Mukavemeti Yüksek Alaşımlı Malzeme
ÇALIŞAN SAYISI VE NİTELİĞİ : 320 Kişi (45 Bilim Adamı,180 Mühendis, 95 Diğer Çalışan)
İLK MİLLİ TREN 2018’DA RAYDA OLACAK…
Milli Yüksek Hızlı Tren:
Konsept Tasarım tema seçimi yapılmış olup, Endüstriyel-Mühendislik Teknik Şartnamesi ve NoBo Hizmet Alım Şartnamesi hazırlama çalışmaları devam ediyor.
Yeni Nesil Milli EMU-DMU:
Konsept Tasarım tema seçimi yapılmış olup, Endüstriyel-Mühendislik Proje Teknik Şartnamesi ve NoBo Hizmet Alım Şartnamesi hazırlama çalışmaları devam ediyor.
Yeni Nesil Milli Yük Vagonu:
Milli Yük Vagonu konsept tasarımı tamamlanmış, Mühendislik Teknik Şartnamesi taslağı hazırlanmış olup, detay çalışmaları devam ediyor.
Haberin Kaynağı : Railway Turkey
04.09.2014