Türkiye'nin Yerli Otomobili, Made in Türkiye
Türkiye'nin Otomobili Ortak Girişim Grubu (TOGG) Tarafından Yapılan Yerli Otomobil, Sahneye Çıktı TOGG tarafından yapılan yerli otomobil, bugün görücüye çıktı. Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan, Türkiye'nin geçmiş dönemlerdeki yerli otomobil girişimlerinden olan 'Devrim'i hatırlattı ve Bu sefer yolunu kesemeyecekler dedi. Erdoğan aynı zamanda, otomobilin ön siparişini veren ilk kişi oldu: Made in Turkey değil, made in Türkiye.
Türkiye'nin Otomobili Ortak Girişim Grubu (TOGG) tarafından yapılan yerli otomobilin yürüyen ilk ön gösterimi bugün gerçekleştirildi. Hafta başından bu yana her gün yeni detayları Twitter'dan duyurulan ön gösterim aracının tanıtımı, Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın katılımıyla Gebze'de yapıldı.
Törene, Erdoğan’ın yanı sıra, Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mustafa Varank, eski Başbakan Binali Yıldırım, eski TBMM Başkanı İsmail Kahraman, Cumhurbaşkanı Yardımcısı Fuat Oktay, Çevre ve Şehircilik Bakanı Murat Kurum olmak üzere tüm Cumhurbaşkanlığı Kabinesi üyeleri, Meclis Başkanı Mustafa Şentop, Sağlık Bakanı Fahrettin Koca, TOBB başkan ve yardımcıları, TOGG hissedarları, otomotiv endüstrisi, otomotiv tedarik sanayisi, iş dünyasının temsilcileri, medya temsilcileri ile TOGG çalışanları ve yakınları katıldı. Törene katılanlar 1961 yılında sadece 4 adet üretilen 'Devrim' otomobili sürpriziyle karşılaştı. Aynı zamanda yerli otomobile ait simülatör ile katılımcılara sürüş deneyimi şansı verildi.
Erdoğan, tanıtımın yapılacağı salonda Türkiye'nin geçmiş dönemlerdeki yerli otomobil girişimlerinden olan 'Devrim'le poz da verdi.
Türkiye'nin Otomobili Ortak Girişim Grubu (TOGG) CEO'su Mehmet Gürkan Karakaş, hislerini Şu anın tarifi yok. Çok heyecanlıyız. Ben, bütün arkadaşlarım, sabaha kadar uyuyamadık ifadesiyle anlattı.
Karakaş, devamla yerli otomobilin sunumuna başladı:
Bugün sizlere geldiğimiz noktayı anlatmak, otomobilimizi tanıtmak ve otomobilden daha fazlasından kastımızın ne olduğunu izah etmek istiyoruz. Böyle bir faaliyete başlamanın tam zamanı olduğunu düşünüyoruz. Oyunun kuralları değişiyor, yeniden yazılıyor. Artık büyükler değil başarılı olan, teknolojik olan, müşteriyi merkeze alan kazanacak. Neden? Müşterilerin beklentileri değişmekte. Cep telefonunun başına gelen, otomobilin de başına gelecek.
'Dünyanın En İyileriyle Çalışmaktan Başka Lüksümüz Yok'
Yola çıktığımızda iki hedefimizi olmazsa olmaz olarak değerlendirdi. Teknolojinin en güncelini kullanmak çok önemli. Doğuştan elektrikli bir otomobil geliştirmek. Başından planlayarak bunu bir akıllı cihaz olarak geliştirmek ve otomobilimizi rekabet edebilir konuma taşımak...
Bu akıllı cihazımız, yeni çözümler üretebilen, veritabanlı hizmetlerde iş imkanları sağlayan bir sistemden bahsediyoruz. 'Nasıl yapacaksınız?' dediler. Biz bu projeye başlamadan önce 18 şirketi inceledik, neden başardılar? Neden başaramadılar? Bizim rakiplerimiz büyük organizasyonlar değil, start-up seviyesinde olan girişimciler. Küresel rekabetten bahsederken bizim, dünyanın en iyileriyle çalışmaktan başka lüksümüz var mı? Dünyanın en iyilerini ülkemizde, henüz yoksa yurt dışından bulup transfer ederek beraber çalışıyoruz. Bu 'dünyanın en iyileri' kimlerdir? Yan tarafta da isimlerini zikrettiğimiz iş ortaklarımız bize hala 'Siz ciddi misiniz?' diyor.
Yerli otomobilimiz elektrikli, 200 ve 400 beygir iki motor olacak. 500 km menzili olacak ve 30 dakikanın altında şarj imkanı sağlıyoruz.
'Bu Güne Kadar Çok Denedik Ama Başaramadık, Bu Sefer Başaracağız'
Karakaş'ın ardından sözü TOGG Yönetim Kurulu Başkanı Hisarcıklıoğlu aldı. Sözlerine Bu güne kadar çok denedik ama başaramadık; bu sefer başaracağız diyen Hisarcıklıoğlu, sözlerine şöyle devam etti:
Lisans almayacağız, lisans satacağız. Montaj yapmayacağız, montaj yaptıracağız. Gürcan Karakaş'ı gittik Almanya'da bulduk getirdik, yanında yüzlerce beyin. Dünyada dizel araçlar yasaklanırken, küresel ölçekte temiz ve çevreci bir ürün geliştiriyoruz. Eskiden devlet teşvik verirdi, yatırımcı beklerdi. Şimdi devlet hedef belirliyor, teşvikleri yardımları kamu, özel birlikte yapıyor. Bu otomobil, yeni bir meydan okumadır.
Türkiye’nin otomobili dört alanda devrim yapıyor. İlki işbirliği. Farklı fikirden farklı sektörlerden babayiğitleri aynı masaya topladık. Büyük olsun hepimizin olsun diyoruz. Yıllardır Türkiye'de nitelikli çalışanlar yurt dışına gidiyor. Beyin göçü var diyorlar. Biz Gürcan Karakaş’ı aldık projenin başına koyduk. Dünyanın her bir yanından yüzlerce beyni de toplamaya başladık. Beyin göçünü tersine çevirdik. Üçüncü olarak teknoloji ile dünyada başı oynuyoruz. Biz elektrikli araba yapıyoruz. Bugün Amerika’da Japonya’da ne yapılıyorsa, aynısını ve onlarla aynı zamanda yapıyoruz. Temiz ve çevreci bir araç üretiyoruz. Eskiden devlet teşvik verirdi, yatırımcı beklerdi. Artık devlet hedef veriyor atılacak adımları kamu özel sektör birlikte beliriyor.
Böyle bir projenin fikrini vizyonunu ortaya koyan Sayın Cumhurbaşkanımıza teşekkürlerimi sunuyorum. Cumhurbaşkanım sadece bununla kalmadı son iki senede her aşamada bizi destekledi. Ne zaman kapısını çalsak bizlere yardımcı oldu. Desteğini hep arkamızda hissettik. Bu sabah bu yatırımın teşvik kararını imzalayarak çıkardı. İkinci olarak bakanlarımıza ve kurumlarımıza teşekkür etmek istiyorum.
Bakan Varank'tan Erdoğan'a Teşekkür
Hisarcıklıoğlu'nun ardından sahneye çıkan Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mustafa Varank da şöyle konuştu:
2002 yılında 36 milyar dolarlık ihracat yapabilen bir sanayi alt yapısına sahiptik. Özel sektörü girişimciliğe ve argeye teşvik eden sistem yoktu. Bugün artık 170 milyar dolara ulaşan bir girişimcilik ve arge gücüne sahibiz. Kendimize inandık yüzde 20’lerde olan yerlilik oranını yüzde 70’lere çıkarttık. Türkiye'nin yazılımcılarının isteyince neleri başarabileceklerini bizlere örtülü ambargolar uygulayanların akıllarına kazıdık. Milli teknoloji hamlesi ruhuyla hazırladığımız 2020 stratejimiz de bunun bir parçası. Bugün bilişim vadisini de resmen açıyoruz. Bilim vadisinin paydaşları olan kurumlar güçlü bir sinerji oluşturacaklar. Birazdan Sayın Cumhurbaşkanımız güzel müjdeler verecek. İnanıyorum ki bilişim vadisi ülkemizin 21. Yüzyıldaki konumunu daha da güçlendirecek. Geçmişte Nuri Demirağa gibi parlak isimler Türkiye'nin önünü açacak girişimlerde bulundular ama maalesef yeterli ekosistem gelişmediğinden bu işleri sahiplenecek bir siyasi yapı olmadığından bu işler akim kaldı. Son 17 yılın belki de en büyük başarısı bu zihinleri dönüştürmek oldu. Tüm milletimiz tarih boyu sahip olduğumuz özgüveni bu dönemde kazanmış oldu. Yıllarca bu millete yapamazsınız diyenlere inat bu günlere geldik. Türkiye’nin kendi otomobilini üretme fikrinin bu günlerde gerçeğe dönüştürülüyor olması asla tesadüf değil. Sayın Cumhurbaşkanım bu işin altından kalkacak babayiğitler aradınız iş dünyası da buna karşılık verdi. Şimdi sizin himayenizde Türkiye’nin otomobili dünyaya tanıtıyorlar.
Erdoğan: 60 Yıldır Bu Hayalin Peşindeyiz
Varank'tan sonra söz alan Cumhurbaşkanı ve AK Parti Genel Başkanı Recep Tayyip Erdoğan, yaklaşık 60 yıldır bu hayalin peşinde koştuklarını belirterek Devrim'in hikayesi, bize hayallerimizin nasıl kabusa dönüştürüldüğünün örneği. Daha önce uçak yapanların başına ne geldiyse Devrim'in başına da o gelmiştir. Sabote edildiğini görüyoruz ifadesini kullandı.
Erdoğan'ın açıklamalarından şunlar öne çıktı:
Ülkemizin ilk motor üretim fabrikası planını başlatan Necmettin Erbakan Hocamızı da minnetle yad ediyorum. İnşallah projelerimiz sonuçlandığında, birkaç yıl içinde her türlü ihtiyacımızı karşılayacak şekilde motor meselesini de halledeceğiz. Kaybettiğimiz yılların hesabını sormayı da milletimize bırakıyorum. Bu millet yapar. Benzini olmadığı için yolda kalan Devrim otomobiline yaptıklarını, Türkiye'nin otomobili için de yapacaklar. Devrim'in önünü kesmeyi başardılar ama bunun yolunu kesemeyecekler.
Asgari ücrete enflasyonun 3 puan üzerinde artış yapıldı. Dikkat edin burası çok önemli, 2002'den bu yana yüzde 154 düzeyinde yükselmiş bulunuyor. Bakın Osmangazi Köprüsü... Beğenmiyorlar, bunlar sandallarla karşıya geçmeye alışmış.
Şimdi güzel bir haber vermek istiyorum. Fabrika, Gemlik'teki TSK arazisi üzerinde kurulacak.
İstanbul'da şoförler odası, 2020'nin sonuna kadar araç almayacağız. Üretimi bekleyeceğiz ve üretim yapıldığı andan itibaren kendi yerli otomobilimizi alacağız' diyorlar. Tüm Türkiye'de şarj altyapımız da hazır olacak. Dolayısıyla bu otomobil yerli ve millidir. Yerlilikten ve millilikten anlamayanlar var. Kimse bu gerçeği perdelemeye çalışmamalı. Tüplü televizyonlardan panel televizyona geçerken eski oyuncular devre dışı kalmış, yeni oyuncular yükselişe geçmiştir. Biz yerli otomobili elektrikli olarak üreterek doğrudan geleceğe uzanıyoruz.
Türkiye'yi geleceğin dünyasına hazırlıyoruz, dünyada bunu yapabilen başka ülke yok. Herkesten bir değil, birkaç adım önüne geçiyoruz. Avrupa gibi yakın pazarlardan başlayıp bu otomobili dünya genelinde gördüğümüz gün hedefimize ulaşmışız demektir. Milletimizin de bu araca sahip olmak için sabırsızlıkla beklediğini biliyorum. 2022 öncesinde milletimizin projeye desteğini göstermek üzere ön satış süresi başlatılabilir.
Erdoğan'ın açıklamalarının ardından yerli otomobilin üzerindeki örtü kaldırıldı ve kamuoyunun beğenisine sunuldu. İki otomobilin arasında poz veren Erdoğan, Made in Turkey değil, Made in Türkiye ifadesini kullandı.
Cumhurbaşkanı Erdoğan, yerli otomobilin sürücü koltuğuna oturdu ve bir süre aracı sürdü.
28.12.2019