TÜVASAŞ’a “Örnek Kamu İhracatı” Ödülü
Erol İNAL
TÜVASAŞ Yönetim Kurulu Başkanı ve Genel Müdür Türkiye Vagon Sanayi A.Ş’ye (TÜVASAŞ) ihracatın geliştirilmesine ve ülke ekonomisine katkılarından dolayı “Örnek Kamu İhracatı” ödülü verildi.
Yönetim Kurulu Başkanı ve Gene Müdür Erol İnal, Ülkemizi raylı taşıtlar alanında dışa bağımlı olmaktan çıkarmanın yanında milli ekonomimize de önemli miktarda katkı sağlayan Türkiye Vagon Sanayi A.Ş.’nin, TCDD’ye ürettiği 84 adet Dizel Tren Set Araçlarının 2012 yılı sonu itibariyle 37 tanesini teslim etti; geriye kalan kısmını ise 2013 yılında tamamlayarak teslim edeceklerinin bilgisini verdi.
Türkiye Vagon Sanayi A.Ş.'nin kısa tarihçesini öğrenebilir miyiz?
Erol İnal: Ülkemizde 1866 yılında başlayan demiryolu ulaşımı, tamamı ithal, bakım-onarımları da dışa bağımlı olarak sürdürülen araçlarla yapılmıştır. Bu durum demiryolu işletmeciliğinde sürekli sorun ve kesintilere yol açmış, maliyetleri yükseltmiştir. TÜVASAŞ’ın ilk tesisleri bu sorunların yok edilmesi amacı
ile 25 Ekim 1951 tarihinde “Vagon Tamir Atölyesi” adıyla faaliyete geçirilmiştir. 1961 yılında Adapazarı Demiryolu Fabrikası (ADF) adını alarak 1962 yılında ilk vagonu üretmiştir. TÜVASAŞ’ın kuruluş amacı Türkiye Cumhuriyeti Devleti Demiryolları’nda kullanılmak üzere TCDD’ye vagon üretmektir. Hem sermayedarı, hem de tek müşterisi konumunda olan TCDD için, 31.12.2012 tarihi itibariyle 1.793 adet yolcu vagonu imalatı ile 36 bin 224 adet yolcu vagonu bakım, onarım, revizyon ve modernizasyonunu yapmış olan TÜVASAŞ, ülkemizi raylı taşıtlar alanında dışa bağımlı olmaktan çıkarmanın yanında milli ekonomimize de önemli miktarda katkı sağlamaktadır.
Üretimini yaptığınız vagon çeşitleri hakkında bilgi verir misiniz? 2012 yılına dair üretim rakamları hakkında da bilgi alabilir miyiz?
Erol İnal: TÜVASAŞ devletin
vagon imal ve onarım fabrikası olarak görev yapmaktadır. Bizim önemimiz buradan kaynaklanmaktadır. Mesela TCDD için, son dönemde yani 2012 yılı içinde 28 adet Dizel Tren Set Aracı üretimi, 20 adet K50 Yataklı Vagon Modernizasyonunun yanında 49 adette (EUROTEM ile ortak) Marmaray aracı ve Bulgaristan Demiryolları için 30 adet BDZ vagonun üretimini gerçekleştirdik. Ayrıca TCDD’ye ürettiğimiz 84 adet Dizel Tren Set Araçlarının 2012 yılı sonu itibariyle 37 tanesini teslim ettik; geriye kalan kısmını ise 2013 yılında tamamlayarak teslim edeceğiz.
TÜVASAŞ satın almalarını nasıl gerçekleştiriyor? Yerli tedarikçi sayınız ve toplam satın almalarınızın yerlilik oranı hakkında bilgi verir misiniz?
Erol İnal: TÜVASAŞ satın almalarını ihale usülü gerçekleştirmektedir. Ülkemizdeki tüm KİTler gibi kanuna uygun şekilde satın almalarını gerçekleştirerek, en uygun teklifleri değerlendirmektedir. Tedarikçilerimizin nerdeyse tamamı yerli firmalardan oluşmakta hatta mümkün olduğunca Sakarya firmalarından oluşsun, faaliyet gösterdiğimiz şehrimize maksimum faydamız olsun diliyoruz. Biz sürekli olarak üretim, onarım ve modernizasyon yapan bir fabrikayız. Doğal olarak tedarikçilerimizin sayısı, o günün üretim hızıyla paralel olarak değişiyor.
Demiryolu sektöründe yan sanayinin gelişimini değerlendirir misiniz? Yan sanayilerimizi yeterli buluyor musunuz? Gelişimi için neler yapılmalı.
Erol İnal: Sadece Demiryolu sektöründe değil, otomotivden, denizciliğe kadar bütün sektörlerde yan sanayinin önemi yadsınamaz. Ülkemizin ulusal sanayi atağımızla birlikte yan sanayimizde hızla gelişmektedir. Ana sanayi alanlarımız geliştikçe yan sanayi ihtiyacımız artmaktadır. Bu bağlamda yeterlidir veya yetersizdir demek doğru olmaz. Biz genç ve gelişmekte olan bir ülkeyiz. Türkiye hem jeopolitik konumu hem de çeşitli kültürlerin birbirine harmanlandığı bir ülke olması bakımından, her an dinamik bir yapıya sahip bulunmakta. Değişimin pozitif manada hızla gerçekleştiği bu dönemden sonra, ülke olarak başarı grafiğimiz, en yüksek ivmesine ulaştığı zaman bizim yan sanayimiz yeterlidir veya değildir diyebiliriz.
Sanayimiz için demiryolu ulaşımının önemini değerlendirir misiniz? Demiryolu ulaşımını artırmak için neler yapılmalıdır?
Erol İnal: Demiryolu ulaşımı en başta, yolcular açısından en güvenli ve en konforlu ulaşım biçimidir. Toplu taşımacılık yapılan sektörler arasında yolcunun içi en rahat şekilde seyahatini gerçekleştirdiği araçlar trenlerdir. Sadece yolcu taşımak adına değil, çeşitli malların nakliyesinde de demiryolu, lojistik bir öneme sahip. Demiryolu ulaşımını arttırmak adına hükûmetimizin yoğun bir çalışması var. Hızlı tren yatırımlarımız, bizim üretip, onardığımız klasik yolcu vagonlarındaki konforumuz, memleketimizin çeşitli bölgelerine döşenen yeni ray hatlarımız ile zaten demiryolu ile ulaşım her gün daha çok kolaylaşıp, yaygınlaşıyor.
TÜVASAŞ olarak 2023 yılı hedefleriniz nelerdir?
Erol İnal: Ülkemizin 2023 vizyonu ile paralel olarak, biz de TÜVASAŞ’ı tüm dünyaya kendi markası ile birinci sınıf vagonlar üreten bir fabrika yapmak istiyoruz. Bugün Bulgaristan’a, Irak’a ihracat yapan bir vagon üreticisiyiz ama esas hedefimiz büyüyen ve gelişen Türkiye’ye layık bir vagon fabrikası olarak tüm dünya raylarında, TÜVASAŞ patentli bir Türkiye markası olmaktır.
Haberin Kaynağı : RailwayTurkey Demiryolu Tedarikçileri Dergisi
11.10.2013