Uzun Yol Sürücülerinin Derdi Fazla Kilolar ve Trafikte Hatalı Araç Kullananlar
Lassa, uzun yol sürücülerini daha sağlıklı bir yaşama teşvik etmek üzere “Yola Sağlam Çık” projesini sürdürüyor. Türkiye genelinde 5 yılda 17 bin 282 uzun yol şoförü ile bir araya gelen Lassa, proje kapsamında uzun yol şoförlerinin kişisel tercihlerine dair ilgi çekici detayları da gün yüzüne çıkardı.
En çok İbrahim Tatlıses, Orhan Gencebay ve Sibel Can dinlemeyi seven uzun yol şoförlerinin üçte biri Galatasaray taraftarı. İkinci sırada %28 ile Fenerbahçe gelirken Beşiktaş taraftarları %13’lük dilimi oluşturuyor. Uzun yol sürücülerinin en büyük problemi fazla kilolar. Yemekte tercihini kuru fasulyeden yana kullanan uzun yol şoförlerini trafikte en çok sinirlendiren ise hatalı araç kullananlar.
Türkiye lastik pazarının lideri Brisa’nın markası Lassa tarafından uzun yol sürücülerini daha sağlıklı bir yaşama teşvik etmek üzere 2011 yılında hayata geçirilen “Yola Sağlam Çık” adlı sosyal sorumluluk projesinin 2015 yılı Türkiye turu tamamlandı. “Yola Sağlam Çık” trafik emniyeti için şoförlerin sağlığına dikkat çeken ilk ve tek proje olarak dikkat çekiyor. Projede görevli beslenme uzmanı ve spor eğitmeni, Mayıs ve Haziran aylarında 32 şehirde 44 noktayı ziyaret ederek 5501 uzun yol şoförüne ulaştı. Beslenme ve sporun emniyetli sürüşe etkileri konusunda bilgi verip önerilerde bulundu. Lassa projedeki beşinci yılıyla birlikte toplam 17 bin 282 uzun yol şoförüne sağlıklı yaşam ve trafik güvenliği konusunda danışmanlık sağlamış oldu.
Uzun yol sürücüleri sağlık riski altında
Lassa “Yola Sağlam Çık” projesi sonucunda elde edilen veriler görüşülen sürücülerin %70-75’inin fazla kilolu olduğunu; öte yandan öğün atlayan, aşırı şeker ve yağ tüketen, uzun saatler çalıştıkları için egzersiz yapmaya fırsat bulamayan sürücülerin tansiyon, şeker ve kan değerlerinin yükseldiğini ortaya koyuyor. Bölgesel olarak sürücülerde görülen hastalıklar değişiklik gösterse de az su tüketiminin neden olduğu mide ve böbrek problemleriyle beraber düzensiz ve yanlış beslenme sonucu kolesterol ve tansiyon problemleri, baş gösteriyor.
Yanlış beslenme alışkanlıkları hareketsizlikle birleştiğinde birçok hastalığa davetiye çıkardığı gibi, trafik güvenliğini de tehlikeye atıyor. Hareketsizlik nedeniyle sık sık kramplar, boyun ve bel tutulması gibi sorunlar yaşayan uzun yol şoförleri, kas-sinir koordinasyonunda güçlük çektikleri için kaza riski artıyor. Öte yandan yanlış beslenme neticesinde ani düşen kan şekeriyle gelen uyku hali ve ağır yiyecekler tüketilmesinden kaynaklanan hazımsızlık gibi sorunlar da trafikte dikkat dağınıklığına yol açıyor.
Uzmanlardan uzun yol sürücülerine tavsiyeler
Proje kapsamında uzun yol sürücüleriyle birebir görüşmeler yapan Lassa “Yola Sağlam Çık” ekibi, fiziksel sorunların önüne geçebilmek adına sürücülere çeşitli tavsiyelerde bulundu. Spor eğitmeni sabah uyanıldığında küçük egzersiz hareketleriyle kasları esnetmenin ve uzun yoldayken 2-4 saatte bir mola vererek yürüyüş ve açma-germe hareketleriyle kasların kasılmasını önlemenin önemine vurgu yaptı. Beslenme uzmanı ise aşırı yağlı ve şekerli yiyeceklerden uzak durulmasının altını çizdi. Bunların yerine daha hafif ve besin değeri yüksek gıdaların tercih edilmesi gerektiğini belirtti. Şoförlere kahvaltı yapmadan yola çıkmamalarını, öğle öğünü için araçlarında aperatif bulundurmalarını, yemekleri 1,5-2 porsiyon yerine 1 porsiyona indirmelerini, bol su içmelerini, şeker kullanmamalarını, ara öğün almalarını, atıştırmalık olarak badem, ceviz içi ve fındık taşımalarını, sıcak aylarda su ve tuz kaybına karşın ayran içmelerini tavsiye etti.
Anket sonuçları uzun yol sürücülerinin tercihlerini ortaya koydu
5501 uzun yol şoförüyle görüşülen projede ayrıca 2882 kişi Lassa’nın geleneksel anketine katıldı. 2015 yılı anket sonuçları sürücülerin tercihlerini ve şikayetlerini ortaya koydu. 2013 yılında yapılan ankete kıyasla sürücülerin çalışma ortalaması bir saat kısalmış durumda. 2013’te günde 10 saat çalışan sürücüler 2015’te 9 saat çalıştığını belirtti. Uzun yol şoförlerinin en sevdiği sanatçılar sıralamasında 2013 yılında da birinci sırada yer alan İbrahim Tatlıses, 2015 yılında %43’lük oranla liderliği elde etti. Onu Orhan Gencebay ve Sibel Can takip etti. 2013-2015 yılları arasında Galatasaraylıların oranı aynı kalırken Fenerbahçeliler %24’ten %28’e yükseldi. Beşiktaşlılar ise bir puan artışla %13’lük dilimi oluşturdu. Şoförlerin en sevdiği yemek ise kuru fasulye ve et ürünleri oldu. Uzun yol şoförlerinin %65’i trafikte hatalı araç kullananların kendilerini sinirlendirdiğini belirtti.
Brisa Genel Müdürü Hakan Bayman projeyi şöyle değerlendirdi:
“Lassa markamızla hayata geçirdiğimiz Yola Sağlam Çık projemizle son beş yıldır uzun yol sürücülerine yüz yüze ulaşarak, günlük hayatları içinde bir mola almalarını, trafikte sağlıkla ve emniyetle ilerlemeleri için kendilerine bilgi sağlamayı hedefliyoruz. Projemiz ile Türkiye’yi yaygın bir rota ile geziyoruz. 2015 yılında 32 ili ziyaret ettik. Yaptığımız görüşmeler ve anketler sürücülerin sağlık sorunlarından şikayetçi olduğunu ortaya koyuyor. Sürücülerle dengeli bir beslenmenin nasıl olması gerektiğini, basit kültür-fizik hareketleriyle yaşam kalitelerini nasıl yükseltebileceklerini ve trafikte daha sağlıklı yol alabileceklerini paylaştık. Ağır çalışma koşulları altında ülkemize hizmet eden uzun yol şoförlerimize sağlıklı yaşam ve trafik güvenliği konularında danışmanlık sağlamaktan gurur duyuyoruz.”
Brisa hakkında:
Dünyanın en büyük lastik üreticisi Bridgestone ile Sabancı Holding’in ortak kuruluşu olan Brisa, Türkiye lastik endüstrisinin lideridir. Brisa’nın kökleri, Sabancı Holding ve ortaklarının girişimiyle 1974 yılında kurulan Lassa ile atılmıştır. Lastik sektöründe dünyada yaşanan gelişmelere paralel olarak; 1988 yılında Sabancı Topluluğu ile Bridgestone Corporation arasında gerçekleşen ortaklık sonucunda, Brisa bugünkü adını almıştır ve 25 yılı geride bırakmıştır.
1993 yılında ilk Ulusal Kalite Ödülü’nü kazanan Brisa, 1996 yılında da iş mükemmelliği konusunda gösterdiği üstün performans sonucu Avrupa Kalite Büyük Ödülü’nü kazanan ilk Türk şirketi olmuştur. Brisa, bugün Avrupa’nın yedinci büyük lastik üreticisi konumundadır. Brisa Kocaeli Üretim tesisleri, 361.000 metrekareye ulaşan kapalı alanıyla, dünyanın tek çatı altındaki en büyük lastik fabrikalarından biridir. Bu tesis, aynı zamanda, Bridgestone’un dünya üzerindeki en önemli üretim üslerinden biri olma özelliğini de taşımaktadır. Brisa, Aksaray Organize Sanayi Bölgesi’nde kuracağı 4,2 milyon adet lastik üretim kapasitesine sahip yeni üretim tesisini 2018 yılında devreye almayı planlamaktadır.
Türk ekonomisine olduğu kadar ülkenin toplumsal gelişimine de önem veren Brisa, sürdürülebilirlik faaliyetlerini çevresel, ekonomik ve toplumsal açıdan ele almaktadır. Biyoçeşitliliğe katkıda bulunduğu “Turnalar Hep Uçsun”, eğitime katkısını ortaya koyduğu “Brisa Mensupları Öğrenimi Destekleme Derneği”, trafikte emniyetli sürüşe katkı sağladığı “Lassa Yola Sağlam Çık” ve kültürel bir değer olan “Brisa Müze” bu anlamda ön plana çıkan projeler arasında yer almaktadır.
“Yolculuğunuzun Geleceğini Tasarlıyoruz” vizyonuyla çalışmalarını sürdüren Brisa, bir sanayi şirketinden inovasyon şirketine dönüşümünü hızla devam ettirmektedir. Brisa, sürdürülebilirlik vizyonundan aldığı ilham ve inovasyon anlayışıyla, fosil yakıt kullanmadan yalnızca güneş enerjisiyle çalışan “Solar Impulse”ın dünya çevresinde yaptığı yolculuğun Türkiye Resmi Partneri olmuştur.
2015 yılında “Türkiye’nin lastik markası” Lassa’nın 41’inci yılını kutlayan Brisa, Bridgestone, Lassa, Dayton, Kinesis, Firestone lastik markaları, Bandag kaplama markası, Energizer akü markası, OtoPratik, Propratik, Lastiğim, Lastik Vs ve Speedy satış noktaları, Lastik.com.tr adreste lastik değişimi ve bakımı internet sitesi, Mobilfix ticari araç filolarına yerinde bakım sağlayan mobil bakım servisi, Probox ve Bridgestone Box mobil satış ve hizmet noktası ve Lastik Oteli lastik saklama hizmeti ile Türkiye’ye değer kazandırma kararlılığındadır.
Haberin Kaynağı : Ünite İletişim
07.09.2015