Volvo S40'daki Tekleme Sorunu Nasıl Çözülür
LPG'li, 1999 model (180.000 km'de) Volvo S40 T4 sahibiyim. Benden önceki sahibi tarafından LPG sistemi uygulanan aracımda sorun var.
Motor LPG ile çalışırken, düşük devirlerden itibaren gaz verdiğimde turbo basıncı yükselene kadar hiçbir problem olmadan gayet düzgün hızlanıyor. Aracımda görev yapan 200 HP'lik benzinli motorun turbo basıncı yükseldiğinde motor bir anlık tekleme yapıyor ve bu sarsıntı iki-üç kere oluyor. Ardından motor kendi kendine benzine geçiyor. Araç benzinli olarak çalışırken kesintisiz hızlanmasını devam ettirebiliyor. Bu sorunu çözmek için otomobili ustaya gösterdim ve problemin, bobinlerden ya da LPG dönüşümünün araç için yeterli olmama ihtimalinden kaynaklanabileceğini söylediler. Bobinleri kontrol ettirdiğimizde, çatlak olduklarını gördük ve değiştirdik. Şimdi LPG'de tekleme azalsa da devam ediyor. LPG'den kaynaklanan ve motora zarar verebilecek kadar büyük olduğunu düşündüğüm bu sorun için neler önerirsiniz?
1999 model Volvo S40 T4'ün motoruna uygulanan LPG sistemi, yanma sırasında turbo basıncının en yüksek basıncı ürettiği anda teklemesi, genel ateşleme sisteminin sorunudur. Ancak ateşleme bobinleri değiştirildikten sonra sorun devam ettiği için, pick turbo basıncında LPG hava-yakıt karışımı anlık zengin karışımı yapamaz, ya da bujilerin oluşturduğu kıvılcım yetersizdir. Pick basınç, anlık ve maksimum düzeyde olduğu için özellikle soğuk havalarda daha yüksek bir basınç çıkışı yapar ve bu da sistemin işletimini aldatacak düzeyde olur. Öncelikle turbo basınçlarının kontrolünü sağlayan, ayarlayan basınç regülatörü kontrol edilip, gerekirse yenilenmelidir. Bu yenilemeyle bir sonuca varılamazsa, öncelikle maksimum turbo basıncı için hava-yakıt karışımı biraz daha zengin ayarlanmalıdır. Ancak bujiler de platinyum olarak seçilmeli. Böylece yakıt farklılığı nedeniyle kuru ortamda bujilerin zorlu basınç şartları altında teklemeleri de önlenmiş olur. LPG'de maksimum turbo basıncı zengin karışımı, bilgisayar ortamında mümkündür. Ancak enjektörlerin kapasitelerinin de yeterli olması gerekir. LPG enjektörleri daha yüksek basınçta olmalıdır. Diğer bir ihtimal de, maksimum turbo basınçlarının LPG işletim beyinlerinde bulunan benzin desteği seçeneklerinin ayarlanmasıyla yüksek, ani pick turbo basınç durumlarında anlık benzin desteği sağlanmalıdır.
01.11.2013