YAPIRAY, Raylı Sistemler’de Uzman
Her geçen gün daha da önem kazanan Raylı Sistemler konusunda hizmet vermeyi amaçlayan YAPIRAY, 1998 yılında bir uzmanlık şirketi olarak Yapı Merkezi bünyesinde edinilen deneyimlerini entelektüel sermayesi sayarak kurulmuştur.
YAPIRAY, kurulduğundan bu yana Raylı Sistemler konusunda farklı mühendislik çözümleri içeren proje ve uygulama deneyimini, uzmanlaşan insan kaynağı ve özel makine parkı ile günümüze taşımaktadır.
YAPIRAY, bugün Anahtar Teslim Raylı Sistem projeleri gerçekleştiren, mevcut Raylı Sistemlerin bakım-onarım ve takviye işlerini yapan, Demiryolu Beton Travers, Makas Travers ve Metro Tipi Blok üreten Raylı Sistemler konusunda ülkemizin çok işlevli en önemli şirketlerinden biridir. YAPIRAY Demiryolu İnşaat Sistemleri Sanayi ve Ticaret A.Ş. Genel Müdürü Bekir Sami Günsav, faaliyet gösterdikleri konular ve demiryolu sektörünün gelişimi hakkındaki görüşlerini bizlerle paylaştı.
YAPIRAY, 15. Yılını Kutluyor
YAPIRAY’da ne zamandır çalışıyorsunuz ve YAPIRAY’ın kurumsal kimliği hakkında bilgi verir misiniz?
Bekir Sami Günsav: 1985 yılında Yapı Merkezi’nde saha mühendisi olarak işe başladım. Yapı Merkezi’nin ilk aldığı raylı sistem projesi 1985 yılında Aksaray-Otogar projesidir. O proje İsveçlilerle ortak yapılan bir projeydi. Bende İsveç’te 3 yıl kaldıktan sonra İstanbul’a dönmüştüm ve inşaat mühendisi olmam vesile ile Yapı Merkezi’nde çalışmaya başladım. O dönemler Yapı Merkezi’nin içinde demiryolu grubu olarak bir departman vardı, 1998 yılına kadar o grubun başında ben vardım. 1998 yılında İzmir metrosunu yaparken üst yönetimde bir uzmanlık şirketi kuralım düşüncesi oluştu ve 1998 yılında YAPIRAY kuruldu. Bu yıl da 15. yılımızı kutluyoruz. 15-20 kişi ile kurulan YAPIRAY, bugün itibari ile 580 kişinin çalıştığı bir şirket oldu.
Bugün toplamda 3 fabrikamız ile faaliyetlerimize devam ediyoruz. Afyon’da hem normal travers hem de makas travers olmak üzere 2 fabrikamız var. Diğer fabrikamızda Karabük’te faaliyet gösteriyor. Daha önce Konya’da olan bu fabrikamızı Karabük’e taşıdık.
Şuan YAPIRAY’ın sürmekte olan 4 projesi var. Bunlardan biri Tekirdağ Muratlı projesidir, 30 kilometre, tek hatlı bir projedir. Muratlı projesini önümüzdeki günlerde bitireceğiz. Diğer bir projemiz yine Devlet Demiryolları’ndan
YAPIRAY olarak aldığımız Hasanbey Lojistik Merkezi Üst Yapı projesidir. Bu projemizi de yaz aylarında bitirmiş olacağız. Diğer projemiz ise en prestijli projemiz olan Marmaray’dır. Marmaray projesi de 1-2 aya kadar sonuçlanmış olacak. Dördüncü projemiz de Zonguldak Irmak projesidir. Bu projemiz de 420 km olarak tek hattır.
Yurt dışında yaptığınız projeler var mı?
Bekir Sami Günsav: Yurt dışında Yapı Merkezi grubu olarak muhtelif raylı sistem işleri yapıldı ve hala yapılmaktadır. Fas’ın Kazablanka şehrinde 3 faz olarak ihaleye çıkan tramvay projesinin 2 fazını Yapı Merkezi aldı. Biz de demiryolu kapsamında YAPIRAY olarak destek olduk. Bu projeyi 2012 yılında teslim ettik. 2012’de yine Cezayir’de Başşehir’de bir 22 km’lik bir banliyo hattı alındı, bu hattın Yapı Merkezi tarafından inşaatı sürüyor, biz yine demiryolu konusunda gereken desteği veriyoruz. Suudi Arabistan’da Al Nariyah şehrinde bir projede de YAPIRAY olarak raylı sistemler kapsamında Yapı Merkezi’ne destek veriyoruz.
Ulaştırma Bakanlığı’nın demiryolu politikası ile birlikte sizin de kısa ve orta vadedeki planlarınız nelerdir?
Bekir Sami Günsav: Biz zaten Türkiye’de böyle bir potansiyeli gören firmalardan bir tanesiyiz ve bu bakımdan 2008 yılından itibaren özellikle travers fabrikası yatırımına girdik. Son 3-4 yılda demiryolu makinaları konusunda sektöre giren özel firmalar oldu. Bunun yanında Avrupa menşeiili şirketler Türkiye’ye geldi. Demiryolu sektörü sadece 3 tane makine alıp sektöre girebilecek bir sektör değil. YAPIRAY A’dan Z’ye bir demiryolu projesini yapmak için her türlü ekipmana sahiptir. Bizim hedefimiz uzun vadede daha özel makine ekipmanlara sahip olan bir firma olmaktır. Şuanda YAPIRAY olarak en kapsamlı Demiryolu Makineleri Parkına sahip şirketlerden biriyiz. Yatırımlarımıza devam ediyoruz.
Devlet ihalelerinde %51 Yerli ürün kullanılması isteniyor? Bu konuda sizin düşüncelerinizi öğrenebilir miyiz?
Bekir Sami Günsav: Türkiye’de son yıllarda hükümet tarafından bu sektöre öncelik veriliyor ve destekleniyor. Şuan bazı projelerde yerli üretici olduğumuz için %15 gibi avantajlarımız oluyor. Tabii bu oranın %51 olması bizim için avantaj olacak. Türkiye ileriki zamanlarda makinalara yönelik de yatırım yaparsa çok daha iyi konuma gelecektir. Örneğin balast vagonu Türkiye’de yapılabilir. Sektörün önü çok açık ve biz de bu sektörde var olmaya devam etmek için çalışacağız.
Türkiye’de travers üreticisi olarak çok firma var. Bu işte pazar payından yüksek pay alacaklar ancak bizim gibi dikey bütünleşebilmiş firmalar olacaktır. Sadece iştigal konusu travers üretip, satmak olan firmalar ise, zorlanacaklardır. Her türlü traversi üretebilecek bilgi, beceri ve teknolojiye sahibiz. Önceliği kendi projelerimizin Travers ihtiyaçlarını karşılamak olsa da, piyasadaki tüm talepleri de dikkatle takip ediyoruz.
İnnotrans fuarına katıldınız. Fuara tekrar katılmayı düşünüyor musunuz?
Bekir Sami Günsav: Şirketimiz yurt dışında paralel sektörlerde tanınan bir firmadır. Fuara katılım amacımız ise, daha fazla tanınmak, daha fazla işbirliği ve iş olanağı yaratabilmekti. Innotrans bizim açımızdan çok olumlu geçti. Birçok yabancı firma ile temasımız oldu. Innotrans’a tekrar katılmayı hedefliyoruz. Ülkemizde düzenlenen Eurasia Rail fuarına hem 2011 hem de 2012’de katıldık ve fuarı sahiplendik. Ama demiryolu sektöründe her sene fuar düzenlemenin ve her sene fuara katılmanın doğru olmadığını düşündüğümüz için, bu sene katılmayacağız. Bu yıl Mayıs ayında düzenlenecek ve demiryolu üst yapısı ağırlıklı VDEI – Münster fuarı bizimle direkt alakalı bir fuar olduğu için bu fuara gelecekte katılmayı planlıyoruz. Benim düşüncem demiryolu fuarının 2 senede bir demiryolu bağlantısı olan bir alanda yapılmasıdır ve mantıklı olan da budur.
Haberin Kaynağı : RailwayTurkey Demiryolu Tedarikçileri Dergisi
24.10.2013