M. Göker Sarp
Dijital Dönüşüm Süreci
Dijital dönüşüm, bir firmanın uçtan uca dijitalleşmesini de içeren bütünsel bir dönüşümdür. Firmaların, müşteri ihtiyaçlarını karşılayabilmeleri ve rakiplerine karşı rekabet avantajı sağlayabilmeleri için dijitalleşmeyi benimsemesi gerekiyor. Çünkü, uzun vadede müşteri ihtiyaçlarını hızlı ve doğru bir biçimde karşılayabilenler ayakta kalıyor olacaklar.
Bu çağın önemli gereksinimlerinden biri de disiplinler arası yeteneklere sahip olan insan kaynağıdır. Bu dönemde bireylerin dijital ortamda çalışabilmesi için gerekli becerileri kazanması oldukça önem arz ediyor.
Herşeyden önce firmaların dijitalleşmeye uyum sağlayabilmesi, bir firma kültürü haline getirebilmesi yani “dijital işletme” seviyesine ulaşabilmesi için dijital çağın gerektirdiği ihtiyaçların karşılanmasına yönelik olarak organizasyonel yapısına, iş süreçlerine, müşteri deneyimi ile ürün ve hizmetlerine odaklanması gerekiyor.
Başarılı bir dijital dönüşümün anahtarı, dijitalleşme stratejisi ile dijital dönüşüm yol haritası oluşturmaktan geçiyor. Öncelikle firmalar genel stratejilerine bağlı kalarak dijital dönüşüm stratejilerini oluşturmaları gerekiyor.
Dijitalleşme sonucu kurulacak entegrasyon ve dijital veri akışı sayesinde, müşteri şikayetlerinden, satın alma davranışına kadar müşteri deneyiminin dijitalleştirilmesi, çalışanların uzaktan çalışabilme kabiliyetini kazanması, iş akış ve onay süreçlerinin dijitalleştirilmesi, tasarım sürecinden sevkiyata kadar tüm süreçlerin yalınlaştırılması hedeflenmektedir.
Dijitalleşmenin taşıdığı yüksel potansiyel, firmaların karar verme ve esneklik kabiliyetlerini artırıyor olmasıdır. Bu sayede yalın dönüşüm ile işletmedeki ısrafın minimuma indirilmesi, firma içi ve dışı entegrasyonlarla elde edilen verilerin derlenmesi ve anlamlandırılması yoluyla yapılan analizler sonucunda operasyonel süreçlerin iyileştirilmesi ve optimize edilmesi sağlanabilmektedir.
Firmada dijital dönüşüm stratejisi belirlendikten sonra yol haritası oluşturulabilmesi için öncelikle firmanın dijital olgunluk seviyesinin tespiti gereklidir. Dijital olgunluk seviyesi tespit çalışması için dış kaynaklı danışmanlık hizmeti ( dış kaynak kullanmanızı öneririm) satın alınabileceği gibi şirket içinde de kaynak yaratılabilir.
Dijital dönüşüm, uzun bir yolculuktur. Dijital olgunluk seviyesi, firmaların dijital dönüşüm yolculuğunda hangi noktada olduğunu; örneğin müşterileri ile temas noktalarındaki dijitalleşme düzeyini veya üretimde kullanılan teknolojilerinin otomasyon düzeyini ifade etmektedir.
Dijital olgunluk seviyenizin tespiti için öncelikle firmanın stratejik hedefleri ile firmanın dönüşüm potansiyeli belirlenir. Üst yönetimi ve departman yetkilileri (dış kaynak ile ilerlemeyi tercih ederseniz, danışman ekibi ile) biraraya gelir, depo alanları, lojistik hareketleri ve üretim sahası (işletme) da dahil olmak üzere fiziki koşullar gözlemlenerek ve departmanlara ilişkin süreçler irdelenerek bir değerlendirme yapılır.
Firmanın mevcut dijital olgunluk seviyesi belirlendikten sonra sektörel gereklilikler ve firmanın hedefleri de göz önünde bulundurularak dijital dönüşüm yol haritası oluşturulur. Firmanın dönüşüm hedeflerine ulaşması için izlemesi gereken yol haritası (dış kaynak ile ilerlemeyi tercih ederseniz, danışman ekibi ile) detaylandırılarak, yol haritasının adımları projelendirilmesi sonraki aşamadır. Her bir adımda yer alan iyileştirmeler, uygulama ve teknolojiler devreye alındıktan sonra sürdürülebilir olması için (dış kaynak ile ilerlemeyi tercih ederseniz, danışman ekibi tarafından) periyodik olarak denetlenmelidir.
Dijitalleşme evresinin tamamlanmasıyla birlikte firma, süreçlerini, onay mekanizmalarını, çalışan ve müşteri deneyimi ile tedarikçi ilişkilerini dijital olarak yürütebilir ve kurumsal performansını yönetebilir duruma gelir. Bundan sonraki evrede ise dijitalleşmeye dayanarak yeni değer yaratma ve yeni iş modelleri geliştirme çalışmaları başlayacaktır.