M. Göker Sarp
Dijital Dönüşümün Gidişatı
Dijital dönüşüm artık günümüzde bir seçim değil, şirketler için önemli bir gelir, ve büyüme faktörü olarak görülüyor. Dijitalleşmek için yenilikçi teknolojilere ve dijital becerilere yatırım yapılması ile mevcut işgücünün yeniden eğitilmesi gerekiyor.
Dijital dönüşümün mevcut durumu ve gidişatı ile ilgili (MIT Sloan Management Review tarafından) 2018 yılında açıklanan rapor, tüm dünya’da beklenenden yavaş ilerleme kaydedildiğini (bir önceki yıla göre yaklaşık %3) ve dijital dönüşüm projesi yapan firma sayısında bir önceki yıla göre sadece yüzde 5 artış olduğunu ortaya koyuyordu.
Dijital dönüşümü konuşmaya başladığımız ilk dönemlerde, 5 yıl içinde tüm dünyada %20’ye yakın verimlilik artışının yakalanacağı, dijitalleşmeyen firmaların küçülmek veya yok olmak ile karşı karşıya kalacağı düşüncesi ile ilerliyorduk. Ancak dijital dönüşümün temel taşlarından biri kabul edilen bulut bilişim ülkemizde %10+ seviyelerinde kullanılıyor ve dijital dönüşüm o kadar da hızlı gerçekleşmiyordu.
Bunun nedenleri arasında veri gizliliğine verdiğimiz önem ve güvenliğe yönelik endişelerimiz yer alıyordu.
2020 yılına geldiğimizde ise gündeme gelen küresel pandemi yönetimi CTO ve CEO’lardan devralarak, şirketleri uzaktan izleyip ve yönetmemizi, evlerimizden çalışmamızı, iş toplantıları düzenlememizi gerekli hale getirdi ve çok kısa sürede dijitalleşebilmemizi sağladı.
2022 yılında yayınlanan ve dijital dönüşüm projelerinin durumunu değerlendirmek üzere gerçekleştirilen 23 farklı ülkede 700 şirketin katıldığı PCW Akıllı Fabrika Dönüşüm Araştırmasına göre endüstriyel üretim şirketleri benzeri görülmemiş bir kriz sürecinden geçiyor. Bu güçlükler, üreticileri operasyon modellerini yeni baştan ele almaya itiyor.
PCW Akıllı Fabrika Dönüşüm Araştırmasının sonuçlarına göre en etkili şirketler üretimde esnekliği ve dayanıklılığı artırmak üzere tüm dijital teknolojileri hayata geçirerek otomasyon aracılığıyla faaliyet maliyetlerini düşürmeye çalışıyorlar. Ancak araştırma aynı zamanda bu sürecin yavaş ilerlediğini de gösteriyor: Araştırmaya katılan şirketlerin üçte ikisi dijital yolculuklarının henüz başında olduğu görüldü.
PCW Akıllı Fabrika Dönüşüm Araştırmasına göre dijital yatırımlardan yüksek getiri elde etmek için şirketlerin net gelirlerinin en az %3'ü oranında yatırım yapmaları gerekiyor ve dönüşümün daha etkin olabilmesi için çevik operasyon modeline de ihtiyaç duyuyorlar.